Med Toyota Yaris Hybrid har hybridbilen, der kører på en miljøvenlig blanding af benzin og el, fået sit folkelige gennembrud i Danmark. Forklaringen er en pris lige under 200.000 kr.
200.000 kr. på nær en femmer. Det er åbenbart, hvad danskerne vil betale for en hybridbil, der både kører på el og benzin for at være så miljøvenlig som muligt.
Mens større og dyrere hybridbiler hidtil har været stort set usælgelige herhjemme, har hybridudgaven af Toyota Yaris i dén grad fået danske bilkøbere i stødet. Siden introduktionen i sommer har Toyota solgt godt 600 styk. Det svarer allerede nu til en firedobling af salget af samtlige hybridbiler i hele 2011.
Forklaringen er, at Toyota Yaris Hybrid til 199.995 kr. (plus levering) suverænt er Danmarks billigste hybridbil. Og det synes danske bilkøbere tydeligvis er en fair pris for at kunne køre 28,6 km/l med et rekordlavt CO2-udslip på 79 gr. pr. kilometer. Med deres kombination af el- og benzinmotor, der kortvarigt giver mulighed for kørsel på ren eldrift, har hybridbiler samtidig en særdeles ren udstødning. Endelig er udstyrsniveauet ganske omfattende i Yaris Hybrid. Blandt andet er automatgear, klimaanlæg og bakgear standard, så uanset hvordan man betragter Yaris Hybrid, er prisen særdeles konkurrencedygtig.
Den perfekte bil til hjemmeplejen
En hybridbil som Toyota Yaris er særligt miljøvenlig i bytrafik, hvor den opsamler bremseenergi i batteriet og slukker benzinmotoren ved lav fart. Af samme grund ligner Yaris Hybrid den perfekte hjemmeplejebil, fordi den på alle måder er lavet til start-stop trafik. Mange danske kommuner har måttet sande at mange småture er hård – og ikke mindst dyr – kost for ellers økonomiske minibiler, der får slidt koblinger og dieselpartikelfiltre op på rekordtid. Senest har Mariagerfjord Kommune bestilt 41 Toyota Yaris Hybrid, hvilket er med til at understrege hybridbilens gennembrud herhjemme.