Kort før den officielle premiere på biludstillingen i Paris afslører Audi den praktiske, 5-dørs A3 Sportback. Slankekur lover godt for køreegenskaber og forbrug.
Så fik vi endelig lov at se den ”rigtige” Audi A3. Sædvanen tro præsenterede Audi først den 3-dørs A3, men på det danske marked samler interessen sig konsekvent om A3 Sportback udgaven med fem døre og større bagagerum.
A3 er bygget på VW-familiens nye modul-platform kaldet MQB. I Sportback-udgaven vokser den 7 cm til en samlet længde på 431 cm, mens akselafstanden på 264 cm er 6 cm længere end i 3-dørs udgaven. Det øger pladsen i kabinen og bagagerummet, der sluger 380 liter – 15 mere end i den 3-dørs A3. Dermed har A3 Sportback stort set samme dimensioner som den nye VW Golf VII, der utvivlsomt bliver en af A3s direkte konkurrenter. BMWs 1-serie og nyhederne Mercedes A og Volvo V40 er andre, luksusprægede rivaler til startpriser lige over 300.000 kr.
Audis trumfkort i dén konkurrence er utvivlsomt det genkendelige og altid stilsikre design. Med den enorme kølergrill, de velformede proportioner og en kabine, der ofte sætter standarden for finish og oplevet kvalitet, er A3 et sikkert kort for Audi – også selv om den nye A3 kan være en smule svær at skelne fra forgængeren.
Teknisk er der sket store forandringer. Den nye platform øger pladsen og samtidig er det lykkedes Audi’s ingeniører at trimme vægten.
I basisudgaven med 1,4 liters benzinturbomotor med 122 heste er vægten reduceret med 90 kg så badevægten nu stopper ved 1.205 kg. Det er usædvanligt lidt for bilstørrelsen og med til at sikre et beskedent gennemsnitsforbrug på 18,9 km/l. En 1,8 liter med 180 hk kører 17,9 km/l, mens en ny to-liters diesel med 150 hk når 23,8 km/l. Senere følger en mindre og endnu mere nøjsom diesel, lige som der helt sikkert kommer potente power-versioner af A3 Sportback.
Mens den 3-dørs A3 har dansk premiere i disse dage i september, kommer A3 Sportback først til Danmark i løbet af februar eller marts.