Bilsalg falder 19 procent

Efter et stærkt bilsalg i årets første måneder, trådte bilkøberne på bremsen i marts. Nye leasingregler rammer de større biler, mens stadig flere danskere vælger helt små modeller.

Indgrebet mod de uigennemskuelige leasingpriser og kreative indregistrering af demo-biler slår nu igennem i det danske bilsalg. I marts faldet salget af nye biler med 18,9 procent til 13.615 nye biler. Nedturen ramte især den såkaldte firmaklasse, hvor langt de fleste biler leases.

”Som forventet har ændringerne i registreringsafgiften givet en række usædvanlige forskydninger i salget. Efter et ekstraordinært salg i de sidste dage af februar bremsede markedet helt naturligt op i begyndelsen af marts efter fremlæggelsen af regeringens forslag til ændringer i leasingreglerne. Der er dog primært tale om forskydninger, for ser vi februar og marts samlet, så er der solgt 27.807 biler mod 28.376 sidste år. Det er stort set på niveau med sidste års rekordsalg – og 13.615 biler i påskemåneden er historisk set ligeledes et pænt salg”, forklarer Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Bilsalget i marts sætter en fed streg under, at danskerne foretrækker små, billige og økonomiske biler.

Knapt 60 procent af de solgte biler i marts kommer fra bilernes såkaldte mini-klasse. Mest populær er VW Up! med et salg på 698 biler, skarpt forfulgt af Peugeot 107 med 609 solgte biler. Andre minier som Toyota Aygo, Kia Picanto, Citroën C1, Hyundai i10 og Chevrolet Spark er også fast inventar på Top 20 listen over danske bilkøberes yndlingsbiler.

Blandt de lidt større biler er Hyundai’s nye i30 kommet godt fra start, mens en ældre model som Renault Clio nyder godt at attraktive priser på bilsalgets 11. plads.

Bilsalgets Top 20 i marts

    1. VW Up!: 698
    2. Peugeot 107: 609
    3. Toyota Avensis:  435
    4. Toyota Aygo: 391
    5. Kia Picanto: 365
    6. Kia Rio: 358
    7. Toyota Yaris: 324
    8. Suzuki Swift: 314
    9. Hyundai i30: 311
    10. Citroën C1: 305
    11. Renault Clio: 297
    12. Peugeot 206: 274
    13. Opel Corsa: 273
    14. Citroën C4: 267
    15. Ford Fiesta: 267
    16. Hyundai i10: 265
    17. Chevrolet Spark: 253
    18. VW Polo:  244
    19. Skoda Fabia: 240
    20. Fiat Panda: 239

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here