Chevrolet skærper priskrigen med 10.000 kroners rabat på Chevrolet Spark, der til 69.900 kr. er Danmarks billigste. 12 biler koster nu mindre end 80.000 kr.
Priskrigen på markedets mindste og billigste biler blusser op igen. Hos Chevrolet skærer importøren 10.000 kr. af prisen på den lille Spark. Til 69.900 kr. før levering generobrer Spark dermed titlen som Danmarks billigste bil. Det er dog kun en håndfuld mønter, der afgør titlen: Spark er nøjagtig 80 kroner billigere end landets næstbilligste bil, Ford Ka. Chevrolet Spark kan dog prale af, at den for nylig fik et facelift og har 5 døre som standard, hvor Ford Ka kun fås med 3.
Hos Kia uddeles der også rabatter for tiden. Her falder prisen på Kia Picanto med knapt 8.000 kr., så det nu er muligt at få en 3-dørs Picanto til 79.999 kr. før levering. Ifølge Kia gælder det gode tilbud på en ganske veludstyret Picanto Motion med bl.a. el-ruder, indfarvede spejle og håndtag samt cd-radio med USB-stik foreløbig kun i maj og juni.
Med Kias rabat på Picanto findes der nu 12 biler på det danske marked til under 80.000 kr. Den vedvarende priskrig og de historisk lave priser på nye biler er med til at sætte fart på det danske bilsalg. Nye tal fra De Danske Bilimportører viser, at salget atter satte rekord i april. Og igen er det de mindste biler, der trækker læsset: Knapt 63 procent af de solgte biler kommer således fra mikroklassen.
Danmarks billigste biler (eks. lev. til 3.680 kr.)
- Ford Ka, 3d, 69 hk: 69.980 kr.
- Renault Twingo, 3d, 75 hk: 74.900 kr.
- Toyota Aygo, 3d, 68 hk: 79.985 kr.
- Toyota Aygo, 5d, 68 hk: 79.985 kr.
- Seat Mii, 3d, 60 hk: 79.900 kr.
- Chevrolet Spark, 5d, 68 hk: 79.990 kr.
- Citroën C1, 3d, 68 hk: 79.990 kr.
- Peugeot 107, 3d, 68 hk: 79.990 kr.
- Peugeot 107, 5d, 68 hk: 79.990 kr.
- Suzuki Alto, 5d, 68 hk: 79.990 kr.
- Hyundai i10, 5d, 69 hk: 79.995 kr.
- Kia Picanto, 5d, 69 hk: 79.999 kr.
Ingen tvivl om, at man får meget bil for pengene i disse billige biler.
Min erfaring er dog, at det er praktisk talt umuligt at få dem til disse priser, det er udelukkende for at tiltrække kunder med de lave priser.
I virkeligheden er de så skrabede, at man altid ender med at skulle betale ekstra for udstyr som er standard i bare lidt dyrere biler. Derved ender prisen alligevel omkring 100.000 hvor der er flere alternativer end ovenstående.