Renault er på vej med hybrid-teknik til Clio og Captur. Teknikken er spændende med hele to elmotorer og transmission uden kobling.
Man skal vist være både døv og blind for ikke at have opfanget kravet om elektrificering af moderne biler. Bilfabrikkerne bliver mødt med stadig skrappere miljøkrav, Greta Thunberg skælder ud, og politikerne overgår hinanden i grønne udmeldinger.
Tidens tone er også nået til Renault i Frankrig. Her har opskriften på CO2-reduktion i årtier heddet diesel, men efter VW’s dieselskandale er oliebrænder-teknikken i dén grad sendt i skammekrogen. I stedet skal bilerne køre på strøm. Og det er netop hvad to af Renaults bedst sælgende biler gør, når de kommer til Danmark omkring sommer.
Med danske øjne er der tale om et par meget relevante biler. Minibilen Clio og dens crossover-fætter, Captur. Netop de to biler er meget populære herhjemme. Og mere miljøvenlige motorer, der belønnes med lavere afgifter, vil formentlig gøre dem endnu mere interessante.
15 gear men ingen kobling
Renaults hybridteknik er i hvert fald spændende. De franske ingeniører har udtænkt et hybrid-system, der er anderledes, end det vi kender fra mærker som Toyota og Kia. Hverken Clio eller Captur er udstyret med kobling. I stedet er en traditionel benzinmotor suppleret af et batteri og to el-motorer. Den største af de to elmotorer har to gear og bruges altid til igangsætning. Den anden gearkasse har fire trin og drives af den mindre elmotor og benzinmotoren. Den lille elmotor virker bl.a. som startermotor af benzinmotoren, og når behovet opstår, trækker den med på forhjulene. Enten alene eller sammen med benzinmotoren.
Det er et sindrigt system. Inklusive frigear i begge gearkasser, findes der i praksis 15 kombinationer af gear, alt efter hastighed og belastning. Og de arbejder altså uden kobling, hvilket skal sikre en særlig glidende kørsel.
80 procent el-kørsel
Renault kalder deres spændende hybrid-teknologi for E-Tech. I Clio fungerer det sammen med et lille batteri på 1,2 kWh, der udelukkende oplades under kørsel og nedbremsning. Trods det beskedne batteri hævder Renault, at Clio E-Tech kan køre elektrisk 80 procent af tiden, så længe man højst kører 75 km/t. Det glæder vi os til at prøve i praktisk.
Captur E-Tech er endnu mere elektrificeret. Her ligger der et batteri på 9,8 kWh under gulvet, der også kan oplades i en stikkontakt. Ifølge Renault er det muligt at køre over 60 km på ren el med hastigheder op til 135 km/t i Captur E-Tech. Systemydelsen er 160 hk, mens Clio E-Tech ’nøjes’ med 140 hk.
Hos Renault er der høje forventninger til hybrid-teknikken, som lanceres med Clio og Captur. Efter sommeren kommer den større Megane også som ladehybrid i forbindelse med et facelift. Dermed har Renault kickstartet deres såkaldte Drive the Future strategi, hvor målsætningen er at tilbyde 20 helt eller delvist eldrevne biler fra 2022.