Når Ford lancerer næste generation Mondeo om et år, bliver det med indbyggede airbags i selerne på bagsædet. Seleairbag øger især sikkerheden for børn og ældre passagerer.
Ford bliver det første bilmærke, der tilbyder seler med indbyggede airbags i en personbil på europæiske marked. Det sker maj eller juni næste år, når Ford lancerer næste generation af den populære firmabil Mondeo.
Ved frontal- eller sidekollision pustes selerne op på 40 millisekunder – lidt langsommere end bilens øvrige airbags. Da selen allerede er placeret helt tæt på kroppen, kan man nemlig nøjes med en langsommere, mindre voldsom oppustning. Brugen af kold, komprimeret gas eliminerer samtidig risikoen for forbrændinger. Når selen er fuldt oppustet, fordeler den kræfterne fra et sammenstød på et område, der er fem gange større end en almindelig sele – en klar forbedring af sikkerheden, forklarer Jörg Döring, sikkerhedssele-ingeniør hos Ford Europa:
En seleairbag øger beskyttelsen af hoved og nakke og er derfor særligt gavnlig for børn og ældre personer, der ellers er mere sårbare i et sammenstød.
Efter oppustning holder den tubeformede airbag på gassen i et par minutter, inden den siver ud af indbyggede porer i stoffet.
Ford Explorer var først
Mens næste generation Mondeo bliver den første personbil med seleairbag på det europæiske marked, debuterede teknikken i Fords store Explorer SUV på det amerikanske marked i 2010. Samme år lancerede Toyotas prestigemærke Lexus supersportsvognen LF-A med indbyggede airbags i forsædeselerne.
Ifølge Fords egne undersøgelser, synes 90 procent af alle brugere, at en seleairbag er lige så eller mere behagelig at bruge end en almindelig sele. Forklaringen er, at en seleairbag er blød og polstret. Af samme grund håber Ford, at seleairbags kan øge brugen af sele på bagsædet.
Det er endnu uklart, om seleairbag bliver standardudstyr i den europæiske Mondeo. I USA er merprisen for seleairbags på bagsædet knapt 4.000 kr.