Renault-Nissan alliancen overtager kontrollen med russiske Lada. Dermed forstærker Renault sin satsning på billige biler til Østeuropa – og måske Danmark.
Den fransk-japanske Renault-Nissan alliance overtager aktiemajoriteten i den russiske bilproducent Autovaz, der er mest kendt for sine Lada-biler.
Allerede i 2008 købte Renault 25 procent af aktierne i Autovaz og har nu lagt yderligere 2 milliarder kr. på bordet for at komme op på en bestemmende ejerandel på 51 pct. Nissan har betalt en lignende sum, så alliancen nu sidder tungt på magten med i alt 75 procent af aktierne. Kun de resterende 15 pct. er fortsat på russiske hænder.
Med overtagelsen vil Renault-Nissan producere russisk fremstillede Renault og Nissan-modeller under Lada-navnet. Faktisk er den første model, Lada Largus (billedet), for nylig trillet af samlebåndet på Togliatti-fabrikken, der er verdens største bilfabrik. Largus er mage til Dacia Logan MCV, en 7-personers ”postmand Per” lignende bil, der oprindeligt er udviklet af Renaults rumænske discountmærke. Næste år skal Lada-fabrikken også bygge en ny Nissan Almera. Derudover skal det fransk-japansk-russiske samarbejde resultere i yderligere tre nye bilmodeller.
Med overtagelsen af Lada får Renault og Nissan adgang til det enorme russiske bilmarked, der i stærk kontrast til Europa fortsat er i markant vækst. Renault ser også ud til at have lagt sig fast på en klar vækststrategi i Østeuropa. Her står Renault-ejede Dacia i forvejen stærkt og med kontrollen af Autovaz åbner det op for endnu større omsætning. Renault-Nissan kan producere op til 1,7 millioner biler årligt alene på Autovaz’ fire bilfabrikker i Rusland.
Russiske biler til Danmark?
Renaults skaktræk står også i kontrast til ærkerivalens situation hjemme i Frankrig: Her kæmper PSA-gruppen – Citroën og Peugeot – med vigende salg og indtjening i en grad, så man overvejer at slå kludene sammen med et andet kriseramt europæisk bilmærke, tyske Opel.
Renaults indtog i Rusland kan måske betyde, at Lada vender tilbage til Danmark. Måske ikke i form af biler med et Lada-skilt på kølergrillen, men med biler der er produceret på Autovaz-fabrikkerne i Rusland. I hvert fald skulle det ligge fast, at Renaults billigmærke Dacia kommer til Danmark til foråret. I første omgang bliver der tale om modeller produceret i Rumænien, men med adgang til Autovaz’s enorme produktionskapacitet i Rusland kan det måske ændre sig.