Et ultraforsigtigt design har ikke gavnet Audi A4 i konkurrencen med BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Et omfattende facelift kommer i 2019 og skal forlænge A4’s levetid med to år.
Hvilkenbil er langt fra de eneste, der har kritiseret den nye Audi A4s design for at være konservativt grænsende til det kedelige. Da modellen, der er helt afgørende for Audi i konkurrencen med ærkerivalerne BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, kom på markedet i 2016, var det på en helt ny platform med masser af spændende teknik. Designet lagde sig dog så millimetertæt op af forgængeren, at selv kendere skulle kigge to gange for at se forskel.
Kontinuitet og smagfuld understatement kan være en dyd, men noget tyder på, at Audi tog deres designfilosofi med høj genkendelighed på tværs af alle modeller lige lovlig alvorligt med sidste års A4. I hvert fald er salget en skuffelse, flere steder står det i stampe og i Kina er salget direkte dårligt, skriver AutoBild.
Det tyske bilmagasin kan også fortælle, at Audi af samme grund er på vej med en ansigtsløftning i Linse Kessler-klassen: Når A4 i 2019 skal have det traditionelle midtvejs-facelift, bliver det ikke bare en standardløsning med let ændrede forlygter og et par nye farver på paletten. Nej, der bliver tale om den helt store makeover, hvor samtlige karrosseridele redesignes i et forsøg på at gøre A4 mere attraktiv.
Listen over kosmetiske ændringer er lang: Bredere kølergrill, smallere forlygter, skarpere ’pressefolder’ på karrosseriet, nye kofangere for og bag, to-delte baglygter, fladere tag, mere markerede skærmkanter, bredere sporvidde og større hjul. Alt sammen visuel make-up, der endelig skal få A4 til at ligne klassens nyeste og lækreste model, tre år efter den oprindelige lancering.
Forlænger levetiden
Kun én ting kan Audi ikke lave om på ifølge AutoBild: Platformen er den samme og dermed får den faceliftede samme akselafstand og grundlæggende teknik som den aktuelle model. Ændringerne i 2019 er dog så omfattende, at Audi angiveligt har besluttet at forlænge A4’s levetid med et par år: Efter planen skulle A4 afløses af en ny udgave i 2022 – nu skal den køre frem til 2024.
Det livsforlængende facelift giver ifølge AutoBild også Audi mulighed for at overveje, hvad der skal ske med A4-modellen på længere sigt: I dag bygges den med langsliggende motor, hvilket gør det nemmere at lave Quattro-udgaver med firehjulstræk. De fleste kunder vælger dog udgaven med forhjulstræk og derfor overvejer Audi at skifte til en anden platform til tværstillede motorer, der vil gøre hver eneste A4 1.000 euro billigere at fremstille.
Med mega-faceliftet i 2019 lancerer Audi samtidig en omfattende renovering af motorprogrammet til A4, der kommer til at se sådan ud:
- 1.5 TFSI med 150 hk
- 2.0 TFSI med 197 hk
- 2.0 TFSI med 265 hk
- S4, V6 Biturbo med 374 hk
- RS 4, V6 Biturbo med 476 hk
- 1.5 TDI med 136 hk
- 1.5 TDI med 183 hk
- 3.0 V6 TDI med 300 hk
- 3.0 V6 TDI med 354 hk
Læs også testen: Audi A4 i velkendt format
Hej Jens
Jeg har læst nogle steder på nettet, at den nye 1,5 TDI skulle erstatte den gamle 1,6’er, men skal dens ydelse på hhv 136 og 183 heste tages som et tegn på at den også skal erstatte 2,0 TDI? Det ville i hvert fald ikke stemme særlig godt overens med deres ræsonnement for at erstatte 1,8 TFSI med en 2,0 TFSI, at vi har opnået, hvad vi kan med downsizing.
/Peter
Hej Peter
Jeg bliver dig desværre svar skyldig: Jeg ved ikke andet, end at sædvanligvis velorienterede AutoBild opgiver to 1,5 liters TDI-motorer for A4-programmet i 2019, mens 2,0 TDI tilsyneladende glider ud af programmet. Audi selv siger ikke noget. Jeg kan love dig, at vi vender tilbage til emnet, så snart vi ved mere.
Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk