Kia rykker ind i klassen for kompakte SUV’ere med Stonic, der er baseret på teknik fra søsterbilen Hyundai Kona. Masser af sikkerhedsudstyr bliver standard, mens du skal betale ekstra for tofarvet tag.
Selvfølgelig måtte den komme: Hyundai har knapt nok revet klædet af den kompakte SUV Kona, før Kia nu løfter sløret for søsterbilen Stonic. Teknikken, der også bærer den netop lancerede Rio, er ny og byder angiveligt på masser af plads i den 415 cm lange ’caféhjulstrækker’: Modsat Hyundai Kona kommer Kia Stonic nemlig kun med forhjulstræk, men derfor kan man jo godt ligne en moderigtig SUV med mod på eventyr.
Med Stonic cementerer Kia deres stærke position i det boomende marked for høje SUV- og crossovertyper. Efter Sorento, Sportage, Niro og Soul bliver Stonic det femte og hidtil mindste medlem af Kias voksende udbud af SUV-biler. Det er ikke tilfældigt. Biltypen er i voldsom vækst, og ifølge Kia selv vil kompakte SUV’ere som Stonic allerede i 2020 overhale de lidt større typer som Nissan Qashqai og Peugeot 3008. Flere end 20 procent af bilkøberne vil skifte fra miniklassen til en kompakt SUV, mens 15 procent vil ’downsize’ fra Golfklassen. Det er et mindre jordskred blandt europæiske bilkøbere, der om få år vil betyde, at hver 10. bil solgt i Europa vil være en kompakt SUV som Kia Stonic.
Tag i fem farver
Offroaderlook, plads og ikke mindst den høje kørestilling er opskriften på at vinde bilkøbernes hjerter i disse år. Kia vil levere på det hele med Stonic, der for eksempel kan fås med tag i fem forskellige kontrastfarver, store hjul og de for biltypen obligatoriske plasticskjold på skærmkanter og vanger. Kias karakteristiske ’tigernæse’ front bliver endnu mere markant, mens bagenden med de smalle baglygter minder om afslutningen på den større Sportage. Interessant nok fremstår Stonic mere stilren end den mere legesyge søsterbil Hyundai Kona – rollerne som henholdsvis ung og moden plejer at være fordelt omvendt mellem Kia og Hyundai i den koreanske bilkoncern.
Indvendig lover Kia ikke bare masser af plads, men også et pænt stort bagagerum på 352 liter med lav læssekant, USB-stik til børnene på bagsædet og mulighed for at peppe kabinen op med forskellige farveindlæg.
Elektronikken er up-to-date med blandt andet Apple CarPlay og Android Auto samt automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse som standard, mens vognbaneassistent, fartpilot, blindvinkelalarm, advarsel mod tværgående trafik ved bakning, fjernlysassistent og træthedsalarm formentlig skal koste ekstra.
Kia arbejder også på at forbedre køreoplevelsen, og her kommer Stonic først med et system, der kombinerer det elektroniske antiskridsystem med servostyringen for at undgå understyring i skarpe kurver.
Tre benzin, én diesel
Under hjelmen bliver der fire motorer at vælge imellem – tre benzinere og en diesel:
1,2 med 84 hk og et forbrug på 19,2 km/l
1,4 med 99 hk og et forbrug på 18,2 km/l
1,0 T-GDI med 120 hk og et forbrug på 20,0 km/l
1,6 CRDI med 110 hk og et forbrug på 26,3 km/l
Kia Stonic ventes til Danmark sidst på efteråret, når den har haft officiel verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt til september. Priserne er endnu ikke klar, men skal presses ind mellem Kia Rio og Kia Ceed. Et kvalificeret gæt lyder på startpriser omkring 175.000 kr. Konkurrenterne hedder Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke, Opel Crossland X og ikke mindst kommende rivaler fra VW og Seat.
Og navnet? Vi gemmer det mest aparte ved Stonic til sidst: Stonic er en sammentrækning af Speedy og Tonic og er ifølge Kia første og sidste tone i musikskalaen – hvilket så igen skal antyde noget med at være frisk og adræt…
Læs også: Kona – en cool koreansk crossover