I 2019 er Mazda klar med en motor, der kombinerer egenskaberne fra både diesel- og benzinmotorer. Motoren får angiveligt dieselmotorens lave forbrug og benzinmotorens renere udstødning.
Omkring årsskiftet smed Mazdas ingeniører en lille bombe: Japanerne hævdede, at de – som de første i verden – ville være klar til at lancere en forbrændingsmotor i 2018, der kombinerer det bedste af to verdener: Dieselmotorens lave forbrug og benzinmotorens renere udstødning og bedre gangkultur. ’Biesel’-motoren kører på benzin, men vil køre op til 20-30 procent længere på literen end andre benzinmotorer.
Nu bekræfter Mazda, at ’biesel’-motoren kommer. Dog først i 2019. Det er dog stadig noget af en bedrift, for dermed er Mazda tilsyneladende lykkedes med, hvad andre og langt mere pengestærke bilmærker forgæves har forsøgt i årtier. Mazda er da også stolte af gennembruddet, og kalder udviklingen af moderne forbrændingsmotorer for virksomhedens ’hjerteblod’.
”For os er det fundamentalt afgørende at forfølge den ideelle forbrændingsmotor. Elektrificering af biler er nødvendig på sigt, men forbrændingsmotoren bør komme først,” siger Mazdas udviklingschef Kiyoshi Fujiwara til Reuters.
Selvantænder med tændrør
Denne gang løfter Mazda lidt mere af sløret for teknikken, som de vil lancere under betegnelsen Skyactive X. ’Biesel’-motoren skal fungere som en dieselmotor, der selvantænder op til 3.000 omdrejninger. Derover antændes benzin-luft blandingen på normal vis ved hjælp af tændrør. I praksis kombinerer Mazda altså de to kendte antændingssystemer i den samme motor. På den måde hævder Mazda, at de kan styre forbrændingen perfekt og dermed tilbyde en benzinmotor, der er usædvanligt brændstoføkonomisk og miljøvenlig.
Mazda er kendt som meget ingeniørdrevet virksomhed, hvor man gerne går egne veje og udvikler ny teknologi. For eksempel er Mazda kendt for ikke at benytte ’downsizing’, hvor man reducerer motorers volumen for så til gengæld at hente kræfterne ved hjælp af en turbolader. Mazda er også kendt for at være de eneste, der tilbyder rotationsmotorer efter Wankel-princippet. For få dage siden annoncerede Mazda, at de vil udvikle elbiler sammen med den væsentligt større konkurrent Toyota.
Læs også: Mazda på vej med ’biesel’-motor