Topkarakter til ni nye biler. Men husk den basale sikkerhed, formaner Euro NCAP efter ny crashtest: Aktiv sikkerhed er godt, men bilerne skal også være solide, hvis uheldet er ude.
Aktive sikkerheds-systemer som automatisk nødbremse, vognbane-assistent, adaptiv fartpilot osv. bliver mere og mere udbredte i de nye biler, der sendes på markedet. Det moderne sikkerhedsudstyr er nødvendigt for at score godt i de crashtest, som alle nye biler skal igennem, og bilanmeldere og forbruger bliver efterhånden skuffede, hvis ikke det avancerede sikkerhedsudstyr er standard.
Men midt i glæden over den positive udvikling løfter organisationen bag det europæiske sikkerheds-samarbejde, Euro NCAP, en formanende pegefinger over for bilproducenterne.
Ford Fiesta, Jeep Compass, Mazda CX-5, Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet, Opel Grandland X og Renault Koleos scorer alle de maksimale fem stjerner, mens Opels elektriske Ampera-e får fire. Kias mikrobil Picanto og minien Rio opnår begge kun tre stjerner med standard sikkerhedsudstyr men får henholdsvis fire og fem stjerner, når de testes med deres valgfri sikkerhedspakker.
Disse vil ifølge FDM i øvrigt være standard på de danske Kia modeller.
Men nu kommer malurten; nogle af denne måneds biler udviste mangler i den basale konstruktion.
En af dem er Jeep Compass. I den krævende pæletest, hvor bilen kastes sidelæns ind i en stolpe, viste skaderne på dummy-dukkens bryst en uacceptabel høj risiko for livstruende skade.
I den almindelige, sideværts crashtest havde både Mercedes Benz C-klasse Cabriolet og Kia Picanto problemer med at yde børnene på bagsædet en tilfredsstillende beskyttelse.
I Mercedes’ C-klasse cabrio dækkede sideairbag’en ikke et tilstrækkeligt stort område, hvilket betød, at dummydukken, som simulerer et 10-årigt barn placeret bag føreren, slog hovedet mod tagrammen. I samme test med Kia Picanto var brystet på det 10-årige barn dårligt beskyttet.
Skæld-ud til Opel
Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP, er tilfreds med den teknologiske udvikling og implementering af de aktive sikkerheds-systemer, men henstiller til producenterne om at huske de basale dyder.
“Euro NCAP skubber på i indarbejdelsen af de avancerede systemer, og producenterne har taget det til sig, så for eksempel automatisk nødbremse, AEB, nu er almindelig i de fleste nye biler. Men producenterne må ikke glemme den basale beskyttelse af passagererne i tilfælde af en ulykke. Alle passagerer fortjener en ensartet god beskyttelse, uanset om det er en voksen chauffør eller et barn på bagsædet. Sidste års implementering af en 10-årige dummydukke i vores testarbejde gør det muligt for os at pege på muligheder for forbedringer – selv i biler med et femstjernet testresultat,” siger generalsekretæren i en pressemeddelelse.
Her er han i øvrigt også specifikt ude med riven efter Opel.
Ampera-e har ikke selehusker for bagsædepassagererne som standard, og det samme gør sig gældende i den nye Opel Insignia, som også kun har selehusker på bagsædet som ekstraudstyr.
“Det er meget skuffende at konstatere, at Opel fjerner en meget simpel, relativt billig men livreddende foranstaltning. Hvis ikke passagererne er fastspændt, har de øvrige sikkerhedssystemer ikke megen effekt,” siger Michiel van Ratingen og uddyber:
“Vi ved, hvor effektive advarselssignalerne er i at øge brugen af sikkerhedsselerne, så det er klart et stort tilbageskridt for Opels vedkommende.”
Læs også: FDM – vælg kun biler med nødbremse