I stedet for højttalere bruges overflader i cockpittets interiør til at frembringe lyde ved hjælp af små vibrationer. Det giver lavere vægt og designmæssige fordele. Kan være i produktion om 2-3 år.
Den tyske Continental-koncern, der nok er mest kendt for dækproduktion, har ladet sig inspirere af det funktionelle princip bag violinen, hvor lyden bliver frembragt ved hjælp af et samarbejde mellem strenge, violinkasse og bue, og udviklet en ny teknologi, hvor højttalere er blevet overflødiggjort i bilens lydsystem.
Det højttalerløse lydsystem bygger på såkaldte aktuatorer, der skaber lyd ved hjælp af vibrationer i bilens indvendige overflader. De kompakte aktuatorer, der svarer til kernen i en almindelig højttaler, består af en magnet og en spole, der frembringer mikrovibrationer. I stedet for membranen i en højttaler bliver interiør og overflader i bilens cockpit udnyttet til at få lyden til at bølge igennem bilen.
Hattehylden er god til dybe toner
Og det er her sammenligningen med violinen kommer ind. For hvis man sammenligner aktuatoren i bilen med buen og strengene, så er det sted, aktuatoren er placeret svarende til violinens bue, mens den omkringliggende overflade er violinens krop, lyder forklaringen fra Continental i en pressemeddelelse.
I en personbil af almindelig størrelse vil man placere flere aktuatorer på overflader, så man dækker de tre hovedfrekvensområder, der findes i den optimale lydoplevelse. Eksempelvis er dørpanelerne oplagte til at generere mellemfrekvenser, mens tagbeklædningen eller hattehylden egner sig til de lave frekvenser.

”For at få den fulde 3D-lydoplevelse skal man med konventionelle lydanlæg ofte have op til 20 eller flere højttalere installeret rundt om i bilen. Ud over en mervægt på op til 15 kilo og en samlet volumen på mellem 10 og 30 liter så giver det udfordringer til det indvendige design af bilen,” fortæller Georg Nielsen, administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.
Fokus på lavere vægt
Selv om 15 kilo og 30 liter ikke lyder af meget, så er det en væsentlig detalje for især elbiler, hvor man konstant leder efter metoder til at nedsætte vægten samt skabe mere plads til passagererne i moderne biler, der bliver mere og mere kompakte.
”Og så er det ikke uvæsentligt, at jo lavere vægt, des mindre energi bruger man på at komme fra a til b. Den største samlede kvalitet er dog, at det ikke går ud over lyden,” slår Georg Nielsen fast.
Lige som i et traditionelt lydsystem er det højttalerløse system skalérbart og går fra tre lydkanaler og helt op til 12 kanaler, hvor også forsæderne bruges som lydlegemer. Lydsystemet kan integreres i alle biltyper lige fra små kompakte bybiler til de helt store familievogne.
Den danske direktør giver til Hvilkenbil.dk et forsigtigt bud på, hvornår vi ser den nye lydteknologo i bilerne herhjemme.
Vi kan ikke sige noget helt præcist om, hvornår biler med denne teknologi kommer herhjemme. Det der typisk sker er, at fra vi præsenterer de forskellige bilfabrikker om mulighederne, går der 2-3 år, før vi ser det i de første biler,” forklarer Georg Nielsen til Hvilkenbil.dk.
Det nye lydsystem skal monteres fra fabrikken og kan ikke eftermonteres i ældre biler.
Læs også: Dansk superlyd i ny Ford Fiesta