Designet lægger sig tæt op af flagskibet V90, og den nye Volvo V60 vokser da også markant for at tilbyde bedre plads. Som første Volvo får V60 automatisk nødbremse, der også modvirker frontalkollisioner.
Volvo løfter sløret for tredje generation af V60 – svenskernes direkte konkurrent til det stærkt sælgende tyske trekløver i den mellemstore premiumklasse, Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.
Det svenske bilmærke erkender, at der salgsmæssigt er langt op til de tre tyskere, men Volvo rider på en bølge af succes, der også skal løfte salget af den nye V60 med næsten 50 procent.
Midlet er ikke mindst Volvos roste design. Derfor er det ikke overraskende, at V60 ligner en let krympet udgave af det flotte flagskib, Volvo V90.
10 cm længere akselafstand
Krympet er dog et misvisende ord i denne sammenhæng. Faktisk vokser den nye V60 ganske markant: Længden øges til 476 cm, mens akselafstanden strækkes hele ti cm til limousine-agtige 2,87 meter. Dermed kommer Volvo det største kritikpunkt af forgængeren i møde: Den dårlige benplads på bagsædet, men også et bagagerum på blot 430 liter – ret beskedent for en ’herregårdsvogn’. Afløseren stopper den diskussion med et volume på 529 liter, klassens største ifølge Volvo.
Forklaringen på de markante forandringer er, at den nye V60 står på Volvos skalérbare SPA-platform, der også danner grundlag for andre Volvo-nyheder som XC60 og V90. Dermed frigør Volvo sig endnu mere fra tiden, hvor Ford ejede det svenske bilmærke og S og V60 delte stumper med Ford Mondeo. I dag er det kun den mindre Volvo V40, der stadig benytter en Ford-udviklet platform.
Med SPA-platformen får V60 adgang til al den nyeste teknik. Vanen tro benytter Volvo lejligheden til at lancere en sikkerheds-nyhed: Som den første Volvo får V60 en automatisk nødbremse, der ikke blot registrerer og bremser for fodgængere, cyklister og dyr, men også bremser, hvis elektronikken forudser en frontalkollision med en modkørende bil. Systemet er ikke nogen garanti for at undgå et sammenstød, men kan som minimum reducere farten og dermed kraften i en frontalkollision.
Delvist selvkørende
Den udvidede nødbremse bliver standard. Det samme gælder Volvos ’pilot assist’, der tilbyder delvis autonom kørsel op til 130 km/t, mens man formentlig skal betale ekstra for ’cross traffic alert’, der forhindrer V60 i at bakke ud foran tværgående trafik.
I kabinen lægger førerpladsen sig også tæt op af den større V90. En enorm, lodret betjeningsskærm dominerer midterkonsollen og kan ’spejle’ både Apple- og Android smartphones. Volvo har faktisk sløjfet et par betjeningsknapper og lagt endnu flere funktioner ind i skærm-menuen.
Under motorhjelem finder vi lutter nye maskiner, som Volvo selv har udviklet. I første omgange kan køberne vælge mellem en to-liters diesel med 190 hk og forhjulstræk og den hidsige T6, en to-liters turbobenziner med 310 hk, firehjulstræk og otte-trins automatgear.
Senere følger en 150 hestes diesel med forhjulstræk og en benziner med omtrent samme motorkraft. I 2019 bliver V60 den første ladehybrid, der kan fås i to udgaver med forskellig ydelse: T6 Twin Engine får 340 hk, mens T8 Twin Engine yder hele 390 hk. Begge ladehybrider får firehjulstræk og automatgear som standard.
I Danmark efter sommerferien
De første udgaver af Volvo V60 – D4 og T6 – kommer til Danmark lige efter sommerferien. Senere følger andre varianter og sidst på året får V60 følgeskab af sedan-udgaven S60. Det bliver dog uden tvivl V60, der skal trække læsset – Volvo forbindes med ’herregårdsudgaverne’. Priserne forventes at begynde omkring den halve million kroner for en D4.
Læs også: Volvo sætter strøm til alle modeller