Mazda giver roadsteren MX-5 en teknisk opgradering med flere kræfter og aktivt sikkerhedsudstyr – og så vil modepolitiet sikkert bifalde muligheden for at vælge mellem sort og brun stofkaleche.
Det kan godt være, at salget af sportsvogne fortsat falder, men det er ikke Mazda MX-5’s skyld: Den lille roadster med den enorme køreglæde er verdens bedst sælgende to-personers sportsvogn med en solid og dedikeret fanskare. Sidst på sommeren kan menigheden se frem til en teknisk opgradering, der først og fremmest skal få MX-5 til at leve op til EU’s skærpede miljøkrav – den såkaldte Euro 6d norm.
Den mindste 1,5 liters motor vil fortsat yde 131 heste, mens den større 2,0 ikke bare bliver renere, men også stærkere. Ganske meget endda. Ydelsen stiger med hele 24 hk fra 160 til 184 heste, mens forbruget holder sig omkring de 14,5 km/l, selv om det nu er målt efter den skrappere WLTP-norm.
Mazda holder sig fortsat langt fra turboladning. I stedet kan du give den opgraderede motor endnu flere omdrejninger end før – 7.500 mod 6.800 – før begrænseren sætter ind. Sugemotorens speederrespons skulle også være skærpet, så Mazda dyrker de klassiske roadster-dyder.
184 hk til 1.000 kg sportsvogn, der i forvejen er noget af det sjoveste, du kan få på denne side af millionen, skal nok få fans til at glæde sig. Det gælder også her på redaktionen, hvor vi har svært ved at finde større køreoplevelser – uanset pris – end den, som den lille, topløse japaner byder på.
Premiere sidst på sommeren
Og der er mere, som de siger i Top Gear. Mazda benytter lejligheden til at bringe sikkerheden på omgangshøjde med de bedste. MX-5 får automatisk nødbremse, der også bremser for fodgængere og tværgående trafik bag bilen, skiltegenkendelse, træthedsregistrering og bakkamera.
Designet er der stort set ikke pillet ved, men modepolitiet vil sikkert bifalde, at den sorte stofkaleche fremover også fås i brun. Vi gætter på, at den står særligt flot til MX-5 i hvid og grå…
Eneste minus: Vi skal hen sidst på sommeren omkring august eller senere, før den opgraderede MX-5 kommer til Europa. Dansk premiere er endnu ukendt.
Læs også testen: Mazda MX-5 er mesterlig minimalisme