Renaults rumænske discount-mærke, Dacia, melder sig i begyndelsen af 2021 med en elbil. Og den bliver billig, forlyder det.
Dacia Spring er navnet på den lille elektriske crossover, som Renaults rumænske lillesøster netop har vist de første billeder af.
Den rumænske forårsbil følger Dacia-filosofien med at ville levere “værdi for pengene” og samtidig være synonymt med ordene “robust” og “pålidelig”. Dacia Spring bliver således en ganske ukompliceret elbil, der fuldt opladet vil kunne køre op til 200 kilometer. Noget mindre end markedets pt. mindste og billigste elbiler, Volkswagen-trillingerne VW e-up, Skoda Citigo IV og Seat Mii electric, der kører op til 260 km på en opladning.
Tyske og svenske medier er blevet hvisket i ørene, at Dacia sigter efter en startpris på 10.000 euro (knap 75.000 kr.) for Spring. Og hvis det står til troende – og vi taler salgspris i Tyskland – er det en ualmindeligt skarp pris. Den billigste af VW-trillingerne, Seat Mii electric, koster i Tyskland 20.650 euro (ca. 154.000 kr.).
Kinesisk prøveklud
Dacia Spring er indtil videre en konceptbil, og dermed ikke den produktionsklare model. Den er afledt af den elektriske Renault K-ZE, der via Renault-Nissans familieskab med kinesiske Dongfeng i 2019 blev introduceret i Kina. En elektrisk Renault Twingo er muligvis også på vej. Med et lille batteri og kortere rækkevidde end VW-trillingernes, men også til en formentlig lavere pris. Foreløbig ser det dog ikke ud til, at den elektriske Twingo kommer til Danmark.
Renault K-ZE og Dacia Spring minder umiddelbart om krympede udgaver af Renault Captur. Akselafstanden opgives til 240 centimeter (20 cm kortere end Capturs) og bagagerumsvolumen til 300 liter (110-120 liter mindre end i Captur).
Ifølge Dacia skulle Spring være udstyret med LED-lygter som standard, og Spring-baglygternes karakteristiske design – et liggende dobbelt “Y” – bliver et fremtidigt Dacia-kendetegn.
Sælger bedre end Renault
Renault så i begyndelsen af årtusindet potentialet i at have et discountmærke, hvor man kunne benytte sin gennemprøvede teknik og dermed spare dyre udviklingskroner. I 2005 købte franskmændene Dacia, og i 2013 kørte Renault de rumænske biler ind på det danske marked.
Overordnet set er Dacia en betydelig guldkalv for Renault. Efterspørgslen i en række lande er stor, og særligt Sandero og Duster finder mange europæiske ejermænd. I 2019 solgte Renault 1.063.887 biler i Europa, Dacia tegnede sig for 581.543. Dacia er trods de høje bilafgifter knap så stærk i Danmark. Her var 2019-salgstallene 11.553 styk Renault og 2.206 Dacia.