VW har så store problemer med at få softwaren til at fungere i elbilen ID.3, at de beder Mercedes om hjælp. ’Det er ikke sjovt længere’, fortæller insider.
For nogle måneder siden dukkede de første historier om IT-problemer hos VW op i tysk presse. Den software, der skal få VW’s satsning på den ’elektriske folkevogn’ ID.3 til at fungere, har store mangler. Det har den fortsat, beretter den tyske avis Süddeutsche Zeitung. Og det i en grad, så en anonym kilde siger til avisen, ’at det ikke er sjovt længere’.
Sagen er, at VW’s teknikere fortsat finder op til 300 fejl i softwaren til ID-3. Om dagen. Det gør de stadigvæk, og det er derfor, at problemet er ved at være alvorligt. Efter dieselskandalen i 2015 har VW gjort elbiler – anført af den folkelige ID.3 – til et prestigeprojekt. Fabrikken har for længst annonceret, at ID.3 skal lanceres til sommer som begyndelsen på en ny, elektrisk æra for VW, der samtidig skal vaske dieselpletten fra 2015 væk.
Der står endda mere end prestige på spil. Hvis ikke VW får 100.000 elbiler ud på vejene i år, kan fabrikken ikke leve op til EU-kravene om CO2-udslip på tværs af mærkets modelprogram. Og det kommer til at koste dyrt i bøder.
Fremstiller biler uden software
At situationen er alvorlig understreges af, at der triller masser af ID.3 af samlebåndet på fabrikken i Zwickau. Her parkeres de i snorlige rækker uden for fabrikken. Men ifølge Süddeutsche Zeitung er der tale om biler uden den nødvendige elektronik. Først når VW har udviklet en software, der virker, kan bilerne opdateres og gøres klar til salg. Men det trækker ud.
VW-chef Herbert Diess lover ganske vist, at VW holder tidsplanen, og at de første ID.3 leveres til kunderne til sommer som lovet. Men internt er der ballade. Süddeutsche Zeitung hævder at have talt med VW-ansatte, der har en helt anden historie at fortælle. De taler om en bil, der ’langt fra er klar’. Problemet er især akut mangel på dygtige IT-specialister. ’Det er en katastrofe. Vi får simpelthen ikke de rigtige folk ind’, fortæller en anonym kilde til avisen.
VW har forsøgt at løse problemet på utraditionel vis. Ifølge Süddeutsche Zeitung har en lille flok af højt placerede VW-medarbejdere holdt et tophemmeligt møde med repræsentanter fra Mercedes. Formålet var at bede Mercedes indgå i et samarbejde om udvikling af software til elbiler. Og det er pikant, for Mercedes fører lignende forhandlinger med BMW. Men der er bare ikke plads til tre tyske bilgiganter i dét samarbejde. Det vil konkurrencemyndighederne ikke tillade.
Der kan med andre ord kun komme ét lykkeligt par ud af den tyske trekant. Og meget tyder på, at det bliver VW, der trækker nitten.
Kan tvinges til at købe software
Dermed kan VW blive presset ud i et ubehageligt valg: Enten at udskyde lanceringen af ID.3. Eller bide i det sure æble og lade amerikanske tech-giganter som Apple eller Google levere den software, der er så afgørende for moderne elbiler.
Vælger VW den sidste løsning, får de formentlig adgang til noget kapabel software. Amerikanerne er verdensmestre til IT. Kig bare på Tesla, hvis succes ikke mindst er baseret på softwareløsninger. Alligevel vil det være et kortsigtet valg. Fremtidens indtjening for bilfabrikkerne ligger nemlig i høj grad på elektronikken i bilerne. Derfor er det afgørende, at udvikle egne løsninger. At få software leveret udefra mod at betale licens til f.eks. Apple eller Google vil koste VW dyrt på den lange bane.