Engelske og hollandske forskere efter grundig undersøgelse af elbilers livscyklus: Det er en myte, at elbiler belaster miljøet mere end benzinbiler.
Elbiler øger i virkeligheden belastningen af miljøet. I hvert fald hvis man inkluderer fremstillingen af elbilen og den energi, der går til at producere strøm til batteriet i det samlede klimaregnskab.
Sådan lyder det ofte fra hårdnakkede modstandere af elbiler. De argumenterer for, at vi derfor skal fortsætte med at udvikle benzin- og dieselbiler. Simpelthen fordi det er mest effektivt.
Men det tenderer ’fake news’, hvis man skal tro en gruppe engelske og hollandske forskere. I en ny undersøgelse har de undersøgt den samlede miljøbelastning fra elbiler. Fra den første møtrik monteres på samlebåndet til den afslutter sin sidste køretur hos autoophuggeren.
70 pct. mindre CO2
Konklusionen er entydig: Elbiler belaster miljøet væsentligt mindre end deres benzin- og dieseldrevne konkurrenter. Ikke overraskende har den måde, man fremstiller strøm på til opladning af elbilernes batterier dog stor betydning for klimaregnskabet.
I lande som Sverige og Frankrig, hvor en stor del af strømmen kommer fra vedvarende energikilder og atomkraft, udleder elbiler 70 procent mindre CO2 end benzinbiler. Vel at mærke i bilernes samlede livscyklus fra fremstilling til skrotning.
I et land som Storbritannien, der har en væsentligt mere ’sort’ elproduktion, er gevinsten ved at køre på el på 30 procent. Globalt set vil elbiler være den mest miljøvenlige løsning i 95 procent af tilfældene. Selv i lande som Polen, der baserer en stor del af sin elproduktion på kul, bevæger sig hurtigt mod en situation, hvor elbiler er bedst, påpeger forskerne.
Vi skal rejse og køre mindre
”Idéen om, at elbiler ligefrem kan øge CO2-udslippet er afgjort en myte. Vi har set mange diskussioner om dette for nylig, og der cirkulerer mange fejlagtige oplysninger om elbiler. Vi har regnet på tallene for hele verden, og selv i værste fald reducerer elbiler næsten altid udledningen,” siger en af forskerne bag undersøgelsen, Florian Knobloch fra universitetet i Nijmegen.
Undersøgelsen tager også højde for batterier til elbilerne. Ifølge skeptikerne er det netop fremstilling af batterier, der gør elbiler til en ’miljømæssig underskudsforretning’. Men det argument skyder undersøgelsen altså ned.
Elbiler er dog ikke lutter miljøguld og grønne skove:
”Elektrificering er nødvendig, men ikke tilstrækkelig. Hvis vi skal nå klimamålene, skal vi både reducere vores rejseaktivitet med 20 procent og køre mindre i bil.” Det fastslår en anden af forskerne bag undersøgelsen, Greg Marsden fra Universitet i Leeds.
Hej
Den dag man kan sætte en trailer på 500/750 kg efter en elbil el. plug-in hybrid, så kan det være, at det bliver solgt flere biler, som kan køre på el.
Danmark er jo et land, hvor de fleste har en jydekrog på deres biler.