Hyundai går radikalt til værks med fjerde generation af SUVen Tucson. Designet har kant, kabinen er stilren, mens de fleste motorer får et tilskud af el.
Hyundai tør virkelig noget med fjerde generation af den mellemstore SUV Tucson. Den koreanske udfordrer til biler som VW Tiguan, Skoda Karoq, Citroën C5 Aircross og Toyota RAV4 kommer til Danmark i begyndelsen af 2021 i et design, der får konkurrenterne til at se lettere konservative ud.
Særligt udvendigt er Tucson præget af radikale linjer og streger, man næsten kan skære sig på. Sensuous Sportiness (sensuel sportslighed) kalder koreanerne stilen, der unægtelig får Tucson til at stikke ud fra mængden.
LED-lygter forsvinder
LED-kørelyset er et kapitel for sig og ikke noget, vi har set før. Det består af fem små lygter i hver side, der er integreret i kølergrillens lameller. Når kørelyset slukker, får LED-lygterne samme farve som resten af grillen. Optisk forsvinder de og bliver først synlige igen, når bilen startes.
Indvendig er designet nærmest modsat bilens dramatiske ydre. Førerpladsen har rene og bløde linjer, der elegant integrerer en 10-tommer bred infotainmentskærm i midterkonsollen. Der er slet ingen traditionelle knapper – kun berøringsflader som vi kender det fra smartphones. Den klassiske ’kasketskygge’ over de fuldt digitale instrumenter er også væk, hvilket placerer instrumenterne usædvanligt dybt bag rattet med fire vandrette eger.
Ret beset bygger Tucson videre på den designstil, som Hyundai har lagt med de nye udgaver af i10 og i20. Det koreanske mærke vil tydeligvis ikke stå i skyggen af rivalerne, når det gælder design. Heller ikke af søstermærket Kia, der ellers har spillet rollen som koncernens ungdommelige og sportslige indslag. Nu tager Hyundai rollen som det modige og eksklusive alternativ.
Ny platform
Teknisk får Tucson også den helt store tur. Platformen er ny, og det betyder også bedre plads i kabinen. Akselafstanden er øget med tre cm, hvilket giver bedre benplads på bagsædet. Samtidig er længden øget to cm til 4,5 meter, hvilket blandt andet kan ses på det store bagagerum, der rummer op til 650 liter. Praktikken får også et nøk til med tredelt 40:20:40 splitbagsæde.
Under hjelmen kan du vælge mellem hele syv forskellige motorer. Alle med turbo og dermed er det farvel til den lidt svage 1,6 liters suge-benziner med 132 hk. Basismotor er fremover Hyundai-Kia koncernens velkendte 1,6 liters turbodiesel med 115 hk. Herfra bliver det mere potent med benzin- og dieselmotorer med mellem 150 og 180 hk, 48 volts mildhybrid-teknik, seks trins manuelt gear eller automatgear med dobbeltkobling og mulighed for at tilvælge firehjulstræk.
To hybrid-udgaver
Rigtigt spændende lyder to nye hybridudgaver. Dels en almindelig hybrid med 1,6 liters turbobenzinmotor koblet til en elmotor på 44 kW og et batteri på 1,5 kWh. Systemydelsen bliver pæne 230 hk.
Endnu flere kræfter er der i ladehybrid-udgaven af Tucson. Her er systemydelsen hele 265 hk. Desværre fortæller Hyundai endnu ikke noget om, hvor langt man kan køre på strøm alene.
Derimod er der ikke udsigt til en ren elbil. De lanceres under Hyundais Ioniq-mærke, hvor modellerne fremover vil være født til udelukkende eldrift.
Sikkerheden er også forbedret. Blindvinkelassistenten bruger det digitale instrumenthus til at vise et billede af den blinde vinkel, mens en centerairbag mellem forsæderne øger beskyttelsen ved sidekollisioner.