Moderne elbiler byder på høj grad af sikkerhed. Ford Mustang Mach-E og Hyundai Ioniq 5 får topkarakter i Euro NCAP sikkerhedstest.
Så har de igen været i gang med at smadre biler i sikkerhedens tjeneste i den fælleseuropæiske Euro NCAP-organisation, der står for at teste sikkerheden i alle nye biler på vores breddegrader.
I årets sjette Euro NCAP-test skulle fem biler gennem nåleøjet. Fire af dem – Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Tucson og Toyota Yaris Cross – kører uden problemer de maksimale fem stjerner i hus. De to første er rene elbiler, og beviser endnu en gang, at biltypen byder på en høj grad af sikkerhed.
Kun Hyundais nye kompakte crossover Bayon, skred lidt ud i sikkerhedstesten og må ’nøjes’ med fire Euro NCAP-stjerner, fordi en airbag mellem forsæderne er sparet væk, ligesom den automatiske nødbremse ikke er af bedste kvalitet.
Bomstærk Mustang
Mustang Mach-E, som er Fords første rene elbil, klarer sig rigtig godt i sikkerhedstesten. Ud over en tårnhøj robusthed ved kollisioner udmærker Mustang Mach-E ved som en af få nye biler at have en nødbremse, der ser og bremser for bløde trafikanter, når bilen bakker. Denne ’bagvendte’ nødbremse er endda standardudstyr. Den samlede score for beskyttelse af passagererne ligger på høje 92 procent.
Den elektriske Hyundai Ioniq 5 og SUV’en Tucson klarer også sikkerhedstesten med bravour. Her når passagerbeskyttelsen op på 88 procent.
Også Toyota Yaris Cross, som er en ny SUV-udgave af Toyota Yaris, der tidligere i år blev kåret som Car of the Year i Europa, klarer sig godt i crashtesten.
Foruden de testede biler har Euro NCAP offentliggjort såkaldte genberegninger for elbiludgaven af Volvo XC40 (Recharge) og ladehybrid-udgaven af VW Touareg. Begge biler blev testet til fem stjerner i 2018, og de resultater overføres til de nye, elektriske udgaver.
Se de seneste sikkerhedstests her.