Suzuki viser 2. generation af S-Cross. Den kommer hverken som ladehybrid eller elbil, men med turbomotor og god plads til en fair pris.
Midt i strømmen af nye elbiler og ladehybrider dukker der af og til nye bilmodeller af ’den gamle skole’ op. De er efterhånden til at overse, men Suzuki forsøger sig med 2. generation af den mellemstore crossover S-Cross. En lige-ud-af-landevejen type med et ganske pænt publikum herhjemme. Og det forstår vi egentlig godt. Er man til en ærlig bil, der leverer præcist, hvad man forventer, og tilmed tilbyder god plads og uproblematisk drift for alle pengene, er S-Cross nemlig et snusfornuftigt valg.
Suzuki S-Cross blev første gang lanceret i 2013. I 2017 fik den et facelift med en noget bling-bling-agtig front, der stod i kontrast til bilens altid beherskede opførsel. En bedre nyhed var tilføjelsen af en turboladet 1,4 liters benzinmotor med 129 hk. Med sit større drejningsmoment klædte den S-Cross bedre end den oprindelige 1,6 liters sugemotor.
Sådan var det i 2017. Og sådan fortsætter det grundlæggende, når 2. generation kommer til Danmark i begyndelsen af 2022.
Fås med firehjulstræk
S-Cross fortsætter med den såkaldte Boosterjet-motor, der er født med manuelt seks-trins gear, men også fås med automatgear. Du kan også vælge mellem for- eller firehjulstræk – Suzuki er stadig blandt de få mærker af kompakte crossovere og SUV’ere, der faktisk tilbyder ægte firehjulstræk.
Til gengæld kigger du forgæves efter elektrificerede drivliner, som vi kender det fra stort set alle konkurrenter. Bevares, 48-volts mildhybrid-teknik er standard, og det gør start-stop systemet dejligt smidigt og sparer også en smule på benzinforbruget. Men en ladehybrid eller rendyrket elbil? Glem det.
I forbindelse med afsløringen af de nye S-Cross fortæller Suzuki dog, at der er en hybridudgave på vej. Det bliver uden lademulighed i stikkontakten, men i stedet et ’lukket’ hybridsystem, som vi kender det fra især Toyota. Suzuki kalder teknikken for ’strong hybrid’ og den skulle være klar et godt stykke inde i 2022.
Teknik fra Toyota
Sandsynligvis kommer hybridteknikken fra netop Toyota. Japans største bilmærke ejer nemlig knapt fem procent af Suzuki og de to mærker deler i forvejen teknik: Senest har Suzuki vist deres egne versioner af hybridmodellerne Toyota Auris og RAV4.
I samme ombæring løftede Suzuki sløret for, at man er klar med mærkets første elbil inden 2025. Vi skal dog ikke regne med, at det bliver i form af en S-Cross. Også her vil Toyota levere teknologien, så tænk nærmere på en Suzuki-udgave af elbilen Toyota bZ4X.
Mens der ikke er nyheder under motorhjelmen i den nye Suzuki S-Cross, er kabinen til gengæld totalrenoveret. Her er ganske vist stadig analoge instrumenter, men materialer, betjening og især den centrale infotainmentskærm er opgraderet.
Sikkerhedsudstyret har også fået den store overhaling, så S-Cross ud over den obligatoriske automatiske nødbremse med fodgængergenkendelse kan fås med aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, blind vinkel-advarsel og advarsel mod tværgående trafik bag bilen.
Priser fra 235.000 kr.
Som altid putter Suzuki også godt med udstyr i modellerne. Gode detaljer som aircondition, bakkamera, 17” alufælge, aktiv fartpilot samt LED-lygter for og bag ventes at blive standard. Den danske importør forventer at kunne holde prisstigningen på 10.000 kroner, så programmet begynder fra 235.000 kr. Det lyder fair, men gør også S-Cross til den tredjedyreste model i Suzuki-programmet, hvilket kan udfordre de sædvanligvis pris-følsomme Suzuki-fans.
“En ærlig bil” anmeldes bilen som. Det skal vi læsere så forstå, som at fossilbiler er ærlige. Betyder det så, at Hvilkenbil.dk betragter elbiler som uærlige biler?
Det er meget godt at vide, hvor vi har Hvilkenbil.dk’s redaktion henne. Det er vist ovre i den reaktionære sektion.
Hej Morten. Nej, sådan skal du bestemt ikke forstå omtalen af Suzuki S-Cross. Begrebet ærlig går her på, at vi p.t. kun sjældent ser nye biler, der er så relativt ‘simple’ som Suzuki S-Cross – og her tænker jeg specifikt på detaljer som analoge instrumenter og en drivline med manuelt gear og uden hybridteknik. S-Cross er, som jeg også skriver, en ny bil ‘uden dikkedarer’ – og det kan jeg som inkarneret bilentusiast da godt være lidt fascineret af. Også fordi jeg kender Suzukis biler som ukomplicerede og letkørte, ja ofte ganske underholdende. Men det betyder på ingen måde, at jeg omvendt mener at elbiler er ‘uærlige’ – det står jo heller ikke noget sted i artiklen, så den udlægning må stå for din egen regning 🙂 Men når vi nu berører emnet elbiler, så lad mig bare røbe, at jeg glæder mig til at skifte min egen dieseldrevne personbil ud med en elbil. Det kan egentlig kun gå for langsomt! Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.