Test af 14 elbiler: Hyundai er mest effektiv og lader hurtigst, Tesla har størst rækkevidde, mens VW har det højeste forbrug.
En test af 14 nye elbiler udført af den europæiske organisation Autobest viser, at de bedste elbiler nærmer sig benzinbiler, når det gælder rækkevidde og den tid, man skal bruge på at ’tanke’.
Det gælder især Hyundais helt nye Ioniq 6. Den strømlinede sedan fik 7,6 km ud af hver kWh, hvilket gør den koreanske elbil til den mest effektive, som Autobest nogensinde har testet. Ioniq 6 bruger også mindst tid ved lynladeren: Med sin 800-volt teknologi tog det blot fire minutter at lynlade batteriet til 100 kilometers kørsel.
Den samlede rækkevidde er også overbevisende: En fuld opladning i Ioniq 6 rækker til 559 km kørsel. Eneste bil i testen, der kommer længere, er Tesla Model 3 Long Range single motor. Teslaen når ud på 574 km inden det er slut. Forklaringen er, at mens Ioniq 6 har et batteri på 74 kWh netto, kører Teslaen med netto 79 kWh under gulvet.
I den modsatte ende er det ikke overraskende den næsten helt firkantede MPV VW ID.Buzz, der med sit enorme og næsten lodrette frontareal bruger mest strøm. Her rækker én kWh til 4,7 km.
Mest kørsel på motorvej
Autobest har udført testen omkring Milano i Italien ved sommertemperaturer. De 14 testkørere skiftede biler hver halve timer for at udligne forskelle i kørestil. Bilerne blev ikke skånet for relativt høje hastigheder: 55 pct. af testen blev kørt på motorvej, 25 pct. på landevej og 20 pct. ved bykørsel.
Ifølge Autobest viser årets test af 14 nye elbiler, at udviklingen bevæger sig i den rigtige retning:
”Sammenlignet med sidste års test, er de 14 elbiler i årets test mere effektive. Den mest effektive bil klarere 7,6 km/kWh, hvilket også er bedre end sidste års vinder. Vi kan kun understrege, at elbilsproducenterne skal fokusere endnu mere på, at bruge mindst mulig energi på bilernes fremdrift – målet må være at nå 10 km/kWh,” siger Dan Vardie, grundlægger af Autobest om årets test.
Så langt kører elbilerne pr. kWh
Mærke | Model | km/kWh |
Hyundai | Ioniq 6 | 7,6 |
Tesla | Model 3 Long Range | 7,3 |
Opel | Astra-e GS | 6,8 |
Subaru | Solterra 4E | 6,7 |
Jeep | Avenger | 6,3 |
Aiways | U6 Prime | 6,0 |
BMW | iX xDrive30 | 5,9 |
Citroën | ë-C4 X Shine | 5,8 |
BYD | Atto 3 Design | 5,7 |
Polestar | 2 LR Dual motor | 5,4 |
Lexus | RZ450e Direct 4 | 5,4 |
Mercedes | EQB 350 4matic | 5,1 |
Nissan | Ariya Evolve 2WD | 4,8 |
Volkswagen | ID. Buzz Pro | 4,7 |
Så hurtigt lynlader elbilerne
Mærke | Model | 100 ekstra km | 20-80 % | Elmængde 20-80 % |
Hyundai | Ioniq 6 | 4 min | 15 min | 50,00 kWh |
Tesla | Model 3 Long Range | 9 min | 30 min | 48,84 kWh |
Subaru | Solterra 4E | 10 min | 24 min | 37,61 kWh |
BMW | iX xDrive30 | 12 min | 26 min | 41,28 kWh |
Volkswagen | ID. Buzz Pro | 12 min | 30 min | 55,37 kWh |
Mercedes | EQB 350 4matic | 13 min | 27 min | 42,95 kWh |
Polestar | 2 LR Dual motor | 13 min | 29 min | 45,89 kWh |
Jeep | Avenger | 14 min | 27 min | 33,90 kWh |
Aiways | U6 Prime | 14 min | 33 min | 38,75 kWh |
Nissan | Ariya Evolve 2WD | 15 min | 33 min | 50,25 kWh |
Opel | Astra-e GS | 16 min | 34 min | 34,00 kWh |
Lexus | RZ450e Direct 4 | 18 min | 36 min | 39,78 kWh |
BYD | Atto 3 Design | 18 min | 39 min | 41,99 kWh |
Citroën | ë-C4 X Shine | 25 min | 40 min | 29,90 kWh |
Kilde: Autobest
Hvis 20 til 80 er lig 50, så må batteriet være 83,2 kWh på Ioniq 6 og batteriet på en Tesla være 81,4 kWh, eller er der noget jeg har misforstået? Eller viser tallene forbrug inkl. ladetab? Hvis det er tilfældet er der et meget stort ladetab på Ioniq sammenlignet med Tesla. Kan man overhovedet stole på de angivne tal?