VW sætter pris på ID.7 – og den er høj

id.7
Volkswagen ID.7 kan også ses i Bella Center.

Der skal næsten en halv million kroner på bordet for at komme ud at køre i VW ID.7. Den store elbil kan bestilles nu og leveres fra november.

Så blev spændingen udløst – den danske Volkswagen-importør er klar med priserne på den Passat-store elbil, ID.7.

De begynder fra 480.000 kr. for en veludstyret basismodel, der bl.a. kan prale af fine detaljer som avanceret head-up display med såkaldt ’udvidet oplevelse’, 15 tommer infotainmentskærm med navigation og stemmestyring, adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent, tre-zoners klimaanlæg og store 19-tommers alufælge.

For yderligere 70.000 kr. – altså 550.000 kr. i alt – rykker du op i næste niveau, Pro 75 Years Edition, der føjer 360 graders kamera, Travel og Park assist, LED-matrix forlygter, elbetjent bagklap, panoramaglastag og adaptiv undervogn til udstyret.

Topmodellen Pro 75 Years Edition MAX har desuden progressiv styring, massage i forsæderne og smartglas varmedæmpning af taget med mere til 600.000 kroner.

618 km rækkevidde

Fælles for alle tre modeller er, at de kører med samme drivline: 77 kWh batteri og en enkelt elmotor med 210 kW (286 hk), der trækker på baghjulene og sender den knapt fem meter lange ID.7 fra 0-100 km/t på 6,5 sek.

Rækkevidden er på 618 km. Senere kommer en udgave med 86 kWh batteri og en rækkevidde på hele 700 hk. En særligt sportslig GTX-version med to elmotorer, firehjulstræk og i omegnen af 350 hk er også på vej.

19 pct. dyrere end Tesla

Det mest spændende ved priserne er måske det signal, der ligger i dem. For til startpriser lige under den halve million kroner har VW valgt at se helt bort fra konkurrenten Tesla, der kort efter årsskiftet overraskede markedet med flere, store prisnedsættelser. Det betyder, at ID.7’s nærmeste rival i Tesla-programmet – Model 3 Long Range med flere kræfter og firehjulstræk til 390.000 kr. – er 19 procent billigere end den nye, tyske udfordrer.

Her vil VW selvfølgelig slå på, at ID.7 er lidt større end Tesla Model 3 og grundlæggende følger Teslaen til dørs på udstyr. Sjovt nok kører de to biler omtrent lige langt på en opladning, og set fra de fleste bilkøberes synspunkt, vil de to biler nok ofte ende som oplagte rivaler.

Set i dét lys har Tesla en markant prisfordel, og det fortæller os til gengæld, at VW ikke umiddelbart har planer om at gå ind i en priskrig med Tesla. Hvilkenbils vurdering er, at VW ikke kan matche Teslas produktionskapacitet. Det kan skabe leveringstider på den korte bane – og hvis man alligevel ikke kan levere, giver det ikke rigtigt mening at sælge billigt. Hvad det kommer til at betyde for salgstallene bliver spændende at følge…

Det kræver dog lidt tålmodighed. De danske VW-forhandlere har netop åbnet for bestillinger, men de første ID.7 leveres først i løbet af november.

Du kan læse mere om priser og udstyr på ID.7 her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here