Stigende spændinger mellem Kina, Taiwan og USA får Tesla til at bede sine underleverandører om at fremstille komponenter uden for Kina.
Store bilproducenter som Tesla, Ford og General Motors forbereder sig på konsekvenserne af stigende spændinger mellem Kina, Taiwan og USA. Ifølge businessmediet Nikkei Asia har Tesla formelt bedt flere af sine underleverandører om at fremstille komponenter uden for Kina og Taiwan. Det skal ske allerede næste år.
Tesla prøver dermed at sikre sig fortsat adgang til kritiske dele som skærme, elektroniske kontrolenheder (ECU’er) og printplader, der skal bruges i Tesla’er, der sælges uden for Kina. Ifølge Nikkei Asia henviser Tesla direkte til de stigende politiske spændinger i området i sine henvendelser til underleverandørerne.
Ved at skaffe sig komponenter, der er fremstillet uden for Kina og Taiwan, vil Tesla sikre fortsat produktion af sine elbiler, selv om der f.eks. skulle udbryde handelskrig mellem Kina og USA og måske også EU. En væbnet konflikt mellem Kina og Taiwan kan heller ikke udelukkes.
Tesla har fabrikker i USA og Tyskland samt en enorm Gigafactory i kinesiske Shanghai, der bl.a. fremstiller Model 3 til det europæiske marked. Mange dele i Teslas biler som f.eks. batterier kommer fra kinesiske underleverandører.
Stigende konfliktniveau
Teslas ønske til sine underleverandører om at fremstille flere dele uden for Kina og Taiwan, understreger den skærpede geopolitiske situation. For nylig udtalte USA’s regering, at man havde beviser for, at Kina sælger såkaldte ’dual-use’ komponenter til Rusland, der kan bruges til fremstilling i våben. Rusland er som bekendt underlagt internationale sanktioner på grund af landets angrebskrig i Ukraine.
Siden Tesla skrev til sine underleverandører, er konfliktniveauet kun steget. Kina har afholdt en enorm militærøvelse omkring Taiwan, mens USA har næsten firedoblet importtolden på kinesisk fremstillede elbiler til 100 pct. EU overvejer at gøre noget lignende. Kina forventes at svare igen med tilsvarende told-forhøjelser på en række vestlige varer.
Tesla er ikke den eneste bilproducent, der forsøger at imødegå en eskalerende krise med Kina. Ifølge Nikkei Asia har de to amerikanske bilgiganter Ford og General Motors også bedt deres underleverandører om at fremstille kritiske komponenter uden for Kina og Taiwan.
Biler kan blive dyrere
Begge lande fremstiller en meget stor del af de kritiske komponenter til elbiler som batterier og mikrochips. Ifølge eksperter kan det godt lade sig gøre at skaffe vigtige komponenter fra andre lande end Kina og Taiwan. Men det bliver dyrt og tidkrævende.
”Vi leverer til flere amerikanske bilproducenter, og Tesla er de mest aggressive, når det handler om at undgå de risici, der omgiver Kina og Taiwan. Det er både svært og dyrt at undgå Kina og Taiwan, for det er her, at forsyningskæden er mest moden,” forklarer en chef for en elektronik-leverandør anonymt til Nikkei Asia.
Mens bilproducenter som Tesla, Ford og GM forsøger at udvise rettidighed omhu, vil det med stor sandsynlighed gøre deres biler dyrere. Det samme gælder importtold på biler fremstillet i Kina. I sidste ende kan det medføre højere priser for bilkøberne, også i Danmark.