Kinesiske Leapmotor har store planer. Tre modeller ventes at være i Europa i 2025, og Danmark kan meget vel indgå i planerne.
Armbevægelserne er store, og de optimistiske udmeldinger kender nærmest ingen grænser, når et firmas kommende planer ridses op. Her på Hvilkenbil er vi dog ofte varsomme med at udnævne et kinesisk mærke til ny spiller i Europa. Men med Leapmotor er fornemmelsen, at netop dét mærke har en reel fremtid i Vesten. Også i Danmark.
Det privatejede kinesiske mærkes internationale direktør var manden med de store armbevægelser og optimistiske udmeldinger forleden. På biludstillingen i Paris kunne direktør Tianshu Xin fortælle, at Leapmotor næste år vil være til stede i Europa med tre modeller. I øjeblikket er der to modeller i Europa. Og han kunne fortælle, at Leapmotor i 2026 vil have etableret mindst 500 salgssteder i Europa.
At Xins ord meget vel kan have hold i den fremtidige virkelighed skyldes, at fransk-amerikansk-italienske Stellantis har aktiemajoriteten i privatejede Leapmotor. Kinesiske muskler må formodes at være ret afgørende, særligt i disse tider, hvor bilproducenterne i Vesten er hårdt pressede af kraftigt ekspanderende og statsstøttede kinesere.
Altså må man formode, at Stellantis med 51 procent af aktierne i Kinas fjerdestørste bilproducent er i stand til at give sit kinesiske mærke et reelt skud i Europa. Med Stellantis’ produktionsfaciliteter i Europa vil Leapmotor desuden kunne produceres i Europa og dermed slippe for EU’s forhøjede importtold.
Ikke afklaret
Om Danmark også bliver ramt af Leapmotor svæver endnu i det uvisse. K.W. Bruun importerer Stellantis’ mærker, og ‘vi kigger og vil ikke afvise det’, men intet er pt. afklaret, siger Hanne Langsig Sørensen, Head of Group PR hos K.W. Bruun, til Hvilkenbil.
Leapmotor har i dag åbnet kontor i ni europæiske lande – Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Grækenland, Rumænien, Holland og Belgien. Planen er at udvide med Luxembourg, Malta, Schweiz og Storbritannien og ved årsskiftet at have 200 salgssteder. I de lande er mini-elbilen T03 og den mellemstore elektriske crossover C10 allerede til salg. Eller tæt på at være det.
Tidligere i år sagde topchef Xin til Automotive News, at Danmark også vil blive føjet til listen, men i en pressemeddelelse fra Stellantis i slutningen af september var Danmark ikke på listen.
Endnu en elbil
I Paris præsenterede Leapmotor-topchefen i forbindelse med ordene om firmaets udvidelsesplaner bilen B10 (foto øverst), der næste år bliver mærkets tredje model i Europa. Den 447 centimeter lange SUV ses som en udfordrer til Volkswagen-gruppens trillinger VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
Om B10 er tilstrækkeligt konkurrencedygtig, må 2025 vise. I hvert fald imponerer de foreløbige oplysninger om en maksimal rækkevidde på 460 kilometer ikke voldsomt. Bilen vil i Kina også kunne fås med benzinmotor – om den kommer til Europa er usikkert.
Om de to elbiler fra Leapmotor, der allerede er i Europa, kan kort berettes, at T03 er på størrelse med BYD Dolphin og Stellantis-koncernens Citroën ë-C3. Dens rækkevidde er opgivet til knap 300 km.
SUV’en C10’s rækkevidde er 420 km, og Tesla Model Y nævnes som en oplagt konkurrent.
Af redaktionen
Som bilentusiast og Petrol Head undrer jeg mig over “behovet” for at skulle introducere endnu en SUV, som er så inderlig magen til, selvudslettende og ligegyldig som hundredvis af modeller fra andre producenter. Men indenunder er de jo magen til hinanden.