Kursfald: Polestar igen i vanskeligheder

polestar kursfald

Polestar kan blive afnoteret på børsen efter kursfald. Dansk analytiker har svært ved at se Polestar fortsætte som selvstændigt mærke.

Udfordringerne for Polestar fortsætter. I august steg Polestar-aktien ellers efter indsættelsen af den tyske talknuser og tidligere Opel-chef Michael Lohscheller som ny direktør. Men i mandags ramte virkeligheden atter Polestar, da et kursfald igen sendte aktien under én dollar.

Det er kritisk. Hvis kursen befinder sig under én dollar 30 dage i træk, bliver Polestar afnoteret fra den amerikanske NASDAQ-børs. Et skridt, der vil cementere de enorme udfordringer, som det kinesisk-svenske bilmærke længe har kæmpet med.

Polestar har aldrig tjent penge. Tværtimod kører mærket med milliardunderskud, som ejeren – den kinesiske bilkoncern Geely, der også ejer Volvo, Zeekr og Lynk & Co. – skal finde kapital til at dække. Smides Polestar ud af børsen, bliver det kun sværere.

Beskedent salg

Ud over det aktuelle kursfald er den helt store udfordring for Polestar salget. I Danmark går det godt, men i resten af verden ser det anderledes dystert ud.

I 2023 forventede Polestar at sælge 124.000 biler globalt. Det blev til 54.600 – mindre end det halve.

Meget tyder på, at salget i år kommer til at ligge på samme niveau – omkring 55.000 biler. Til trods for, at Polestar i år har tredoblet modelprogrammet. Ud over den kendte Polestar 2 er modellerne 3 og 4 lanceret i år.

Udskyder regnskab

Polestar har meddelt, at man udskyder offentliggørelsen af regnskabstallene for tredje kvartal til 16. januar. Og det er heller ikke gode tegn, mener den danske brancheanalytiker og rådgiver René Tønder.

”Polestar er jo ikke en kæmpe virksomhed som Toyota, så det er ikke godt, at man skal bruge tre-fire måneder på at finde tallene for et enkelt kvartal. Det går ud over den lille tillid, som man lige har opbygget ved at skifte ledelsen ud. Alt tyder jo på, at tallene ikke ser gode ud.”

René Tønder peger også på salget som Polestars helt store problem. Polestar forventer at sælge 155.000 biler i 2025. Altså næsten en tredobling.

”Alt tyder på, at Polestar kommer til at sælge samme antal biler i år som sidste år – trods tredoblingen af modeludbuddet. Så 155.000 biler i 2025 ser umiddelbart svært ud. Også selv om Polestar lover yderligere to nye biler næste år – vi har jo tidligere set forsinkelser af nye Polestar-modeller,” siger René Tønder.

Uholdbar situation

Ifølge René Tønder holder Polestars oprindelige forretningsmodel med at tjene penge på en relativt lille årsproduktion på 100.000 biler ikke længere.

”Det kræver, at du kan tage høje priser for dine elbiler – og det kan ikke engang BMW og Mercedes i dag. Det er også derfor, at Polestar er ude med massive tilbud. Det rammer indtjeningen, og så er vi tilbage ved udfordringen med den manglende indtjening.”

Ifølge René Tønder er det svært at gennemskue, hvor længe Geely kan blive ved med at hælde penge i Polestar.

”Koncernen har underskud på Polestar, Zeekr og Lynk & Co, der ikke kan opvejes af indtjeningen på Volvo og Geely selv. Så det er en uholdbar situation,” vurderer René Tønder.

Tilbage til Volvo

Han tror dog ikke, at Polestar er på vej mod en egentlig konkurs, som vi tidligere i år så med danske Fisker. Heller ikke selv om aktien bliver afnoteret.

”Til forskel fra Fisker er der reelle værdier i Polestar i form af flere bilmodeller og fabrikker. Men jeg kan godt have svært ved at se Polestar fortsætte som selvstændigt mærke. Måske er det mere realistisk at Polestar vender tilbage til sin oprindelse som Volvos sportslige modeller – altså Volvos svar på BMWs M-modeller. Det tror jeg mere på,” siger René Tønder.

Hvilkenbil har været i kontakt med den danske Polestar-importør. Her er meldingen, at Polestar kommer med en ‘strategisk opdatering’ i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal den 16. januar.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here