Der skal to til tango og mindst to til en fusion. Først røg Mitsubishi. Nu tyder alt på, at heller ikke Honda og Nissan kan blive enige.
Et såkaldt Match made in Heaven hed det i slutningen af 2024. Da snakken om en fusion mellem Honda og nødlidende Nissan tog fart. Men den snak er nu forstummet. Indtil videre. Nissan vil alligevel ikke være med og har trukket sig fra forhandlingerne.
Fusionen er ifølge internationale medier sat på pause på ubestemt tid, fordi Honda og Nissan ikke kan blive enige om betingelserne for samarbejdet. En fusion mellem de to japanske mærker ville ellers skabe verdens tredjestørste bilproducent efter Toyota og Volkswagen.
Nissan er ifølge iagttagere nu på udkig efter andre muligheder. For Nissan bliver nødt til at finde samarbejdspartnere med orden i økonomien.
Orden i økonomien har ikke præget Nissan de seneste år, blandt andet fordi ledelsen ikke har været i stand til at sikre en troværdig kurs. Oven i turbulens på ledelsesgangen har der været produktionsvanskeligheder og forsinkelser, 9.000 ansatte er blevet afskediget, og samarbejdet med franske Renault har haltet. Dertil kommer de evigt nærværende og massivt statsstøttede kinesiske producenter, som tordner frem og presser alle bilmærker.
Honda-tvivl
Iagttagere mener, at Nissan har trukket sig, fordi Honda havde forestillet sig, at Nissan skulle være et datterselskab under Honda-hatten. Altså for lidt ligeværdighed i samarbejdet efter Nissans smag. Fordelingen af aktier var også en afgørende del af den nu strandede samtale.
Nissan er som nævnt den af de to, der har mest brug for en hjælpende hånd til at komme godt videre. For Honda synes det ikke tvingende nødvendigt, hvilket stod ret klart i slutningen af december. På et pressemøde blev Hondas topchef Toshihiro Mibe af journalister bedt om at svare på, hvorfor Nissan ville være en god partner for Honda. Han tøvede, ledte efter ordene og endte så med at svare, at “det er et vanskeligt spørgsmål”.
Da det forleden stod klart, at fusions-snakken var sat på pause, steg Hondas aktier med otte procent på børsen i Tokyo. Nissans faldt med fem pct.
Nye partnere
Den taiwanske mobiltelefon-gigant Foxconn er angiveligt blandt de mulige samarbejdspartnere, som Nissan nu forsøger at få en aftale i stand med. Foxconn producerer smartphones for Apple og forhørte sig angiveligt allerede i december hos Nissan for at høre om mulighederne for et samarbejde.
Hverken Hondas eller Nissans ledelse har givet nogle officielle meddelelser om de afbrudte fusionsplaner. Ifølge internationale analytikere forventes det dog at ske i løbet af februar.
Da forhandlingerne gik i gang i efteråret 2024, var Mitsubishi en del af fusions-snakken. Nissan ejer 24 procent af aktierne i Mitsubishi, så ideen var nærliggende. Men ret hurtigt stod det klart, at Mitsubishi-ledelsen var utryg. Man frygtede at blive den alt for lille og helt oversete, og i januar stod det klart, at Mitsubishi ikke ville være tredje hjul i den fremtidige Honda-Nissan-butik.
Af redaktionen