Lille og billig Kia elbil tager form

kia ev2

Kia giver et smugkig på den næsten produktionsklare elbil EV2. Prisen forventes at ramme ca. 200.000 kr., når den kommer næste år.

(Opdateret 27. februar) Lige i hælene på afsløringen af den Kia Ceed-store elbil EV4 følger Kia op med den mindre EV2 Concept. Som navnet fortæller, er der tale om et designkoncept, men EV2 ser stort set produktionsklar ud. Kia selv kalder EV2 Concept for et ”smugkig på en kommende produktionsmodel.”

Som B-segment bil er den omkring fire meter lang. EV2 klemmer sig ind under den 4,3 meter lange Kia EV3 og skal konkurrere med andre elbiler som BYD Dolphin og Peugeot e-208 samt kommende modeller som Renault 5, Skoda Epiq og VW ID.2  

Kia opgiver endnu ingen specifikationer, men vi forventer et batteri på 58 kWh, der kan give en rækkevidde op mod 400 km.

Også i profil ligner Kia EV2 en mindre EV3.
Krympet EV3

Ikke overraskende bygger Kia videre på deres markante ”Opposites United” formsprog med et kantet og firkantet karrosseri, der både skiller EV2 ud fra mængden og giver god pladsudnyttelse. Sådan er det også i Hyundai Inster, der byder på imponerende plads til fire trods en beskeden længde på 3,7 meter.

EV2 ligner en krympet udgave af den 4,3 meter lange EV3, der er Årets Bil i Danmark.

Vi tror, at EV2 får stort set samme førerplads som EV3. Længdejusterbare forsæder er en spændende tanke, der næppe overlever på produktionsudgaven.

Førerpladsen vil formentlig også lægge sig tæt op af EV3 med en meget bred skærm, der egentlig består af tre skærme til henholdsvis speedometer, ventilation og infotainment.

Concept-udgaven ser mere futuristisk ud og kan bl.a. vise små tekstbeskeder i sideruden til forbipasserende. Om det overlever på produktionsudgaven ved vi først næste år, når EV2 begyner at rulle af samlebåndet.

Bagsædet kan løftes op

De bagudhængslede bagdøre, der gør det muligt at åbne hele siden op og tilmed rykke bænkeforsædet bagud, tror vi ikke helt på. Såkaldte ’selvmordsdøre’ er en klassisk gimmick på concept-biler, der stort set aldrig kommer i produktion. Men måske vil muligheden for at løfte bagsædet op blive virkelighed. Det vil gøre det muligt at placere alt fra høje potteplanter til mindre cykler bag forsæderne og er tidligere set hos bl.a. Honda.

Kias bud på, hvordan bagenden skal se ud på EV2. Den ser produktionsklar ud.

Udvendigt ser EV2 Concept derimod produktionsklar ud. Der er klar sammenhæng med Kias nyeste modeller som EV3 og EV9 – også i de lodrette LED-lygter for og bag. Det samme gælder de markante skærmkanter af kunststof.

Kia præsenterede EV2 Concept på en ’EV Day’ i Barcelona i går. Den bliver Kias hidtil mindste elbil inden vi på et tidspunkt ser Kias udgave af søsterbilen Hyundai Inster under navnet Kia EV1.

Den danske importør forventer, at den endelige udgave af Kia EV2 står hos danske Kia-forhandlere i løbet af 2026.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here