Mercedes G 580 – politisk ukorrekt eller helt perfekt?

Hvilkenbils Morten Kjeldsen har kørt en af tidens mest ekstreme elbiler. Mercedes G 580. Kulminationen på årtiers ingeniør-nørderi kan kun fascinere.

Lad os få det overstået med det samme. Den over tre ton tunge, terrængående elbil Mercedes G 580 EQ Technology kan man sagtens mene er inderligt overflødig.

Et tæt på absurd køretøj, der – med tiden, må man formode – primært vil finde sine købere blandt vanvittigt overbetalte professionelle fodboldspillere, der ikke besidder karaktertrækket “mådehold”. Blandt arabiske sheiker, der er så ufatteligt rige, at de burde skamme sig. Og blandt gangstere i Los Angeles med tunge guldkæder, som har tjent alt for mange dollar på uærlig vis.

Med andre ord: For langt størstedelen af klodens befolkning giver G 580 ingen mening.
Men lad os lige stoppe dér, inden vi bliver grebet af den der svenske politiske korrekthed, der har sikret sig ophøjet patent på den objektive sandhed og hellere end gerne besserwisser guldkornene, at “jeg har ret”, og “du kan da nok forstå, at du tager fejl”.

Køberne er der

For dét, der er sagen – kan man vel få lov til at mene uden at blive lagt for had og dømt i de sociale mediers skraldespands-domstol – er, at når nu der faktisk findes folk derude, som gerne vil have sådan et ekstremt køretøj som Mercedes G-Klasse, og når fortjenesten formentligt er så stor, som den er, vil det da være tåbeligt ikke at bygge den. Hvorfor skulle Mercedes ikke gøre det?


Og når Mercedes nu samtidig kan levere deres ikoniske Geländewagen som elbil og ikke kun som et CO2-udledende monster? 

Altså – det er da bedre, at de købere, der er, bliver lokket væk fra deres CO2-udledende V8-monster og dermed helt igennem politisk ukorrekte G 63 AMG og over i en elektrisk G 580.

Den billigste Geländewagen

Nå, så er dét ude af verden. Og lad os så kigge nærmere på G 580 EQ Technology, som vi her på Hvilkenbil først gang omtalte i december 2024, da den var blevet ophøjet til pavemobil. 

“Hva’ koster den,” spørger de fleste sikkert, og det kan vi jo lige så godt få af vejen. Det nørklede svar på spørgsmålet er: G 580 er den billigste Geländewagen, du kan få.
Besparelsen ved at vælge den frem for G 63 AMG er cirka to millioner kroner. Ja, det er, hvad afgiftssystemet gør for en elektrisk G-Klasse. Så i stedet for 3,8 mio. kr. for G 63 AMG kan man “nøjes” med lidt over halvanden million for G 580. Testbilens til overflod lækre Edition One-udstyr bringer dog prislappen op over 2,1 mio.

Det begyndte i 1970’erne 

Bilens historie er intet mindre end farverig. Ifølge historiebøgerne var det nemlig Shahen af Iran, Mohammad Reza Pahlavi, der i 1970’erne – før han blev smidt på porten af ayatollaherne – opfordrede Mercedes til at udvikle den terrængående bil til sit militær. Uheldigvis for Shahen mistede han sit rige, inden den første G-Klasse stod klar i 1979, bygget af østrigske Magna Steyr.

Det er almindeligt kendt, at Mercedes ikke så bilens civile potentiale de første mange år. Men da tyskerne først gik helhjertet ind, var succesen sikret.

Den nuværende generation G-Klasse er fra 2018, og sidste år kom den elektriske G 580. Der i styrke skal måles op mod G 63 AMG.

G 580 ligner stort set G 63 AMG på en prik. Kun den lukkede front, en lidt højere motorhjelm og så de små luftindtag på forsiden af bagerste skærmkasser fortæller, at den er en elbil og ikke et V8-monster. 

Men under det hårdføre metal – dér begynder magien for alvor.

Magiske terrænevner

G 580 har fire elmotorer, der hver yder lige knap 147 hestekræfter og har et moment på 291 Newtonmeter. Så det samlede regnestykke siger 587 hk og et moment på 1.164 Nm. Mercedes kunne have nøjedes med to elmotorer, men det ville fratage dem muligheden for at sikre en helt unik kontrol over de mange kræfter.

Når computeren, bilens hjerne, registrerer slip fra et af hjulene, skrues effekten på millisekunder op og ned på det eller de hjul med bedre greb i underlaget. I praksis er det som at køre med tre spær, men uden den forsinkelse, der vil være på et mekanisk.

Kompetent bjergged

Hver elmotor har egen gearkasse, og summen af det hele er, at i terrænet findes der næppe nogle bjerggeder i dag, som kan hamle op med G 580 i disciplinen konstant fremdrift.

Frihøjden er 25 centimeter og vadedybden 85 cm. Bilens bund er helt flad og dækket af et 2,6 cm tykt skjold af bl.a. kulfiber, der skal beskytte det 720 kilo tunge batteri. Og som faktisk er så stærkt, at bunden kan holde til det, hvis bilen glider hen over et klippestykke.

En bjergbestiger

Inden vi når frem til forbruget, der selvfølgelig er voldsomt højt, så afsløredes det, da vi et par gange legede i en grusgrav, at den i terrænet er ganske nøjsom. I Mercedes’ materiale om bilen oplyses det, at G 580 klarer den legendariske testbane op ad Schöckl-bjerget i de østrigske alper bedre end G 63 AMG.

De knap seks kilometer op ad det 1.445 meter høje bjerg tilbagelægger G 580 14 gange på en opladning. G 63 AMG skal have fyldt 98 oktan i tanken efter seks opstigninger.

Se på videoen her, hvordan G580 kan krabbe rundt om sin egen akse i et “G turn”:

Tæt på lastbil

På papiret kører G 580 3,57 kilometer pr. kilowatt-time (28 km/100 kWh). I praksis kører den inklusive noget motorvejskørsel lige godt 2 km/kWh. Så er det jo godt, at batteriet er på 116 kWh og kan lynlade med 200 kW.

G 580 vejer i alt 3,1 ton, cirka et halvt ton mere end G 63 AMG. Med den egenvægt, fire velvoksne mænd ombord og en solid oppakning bag den sidehængslede bagklap kommer man hurtigt nær det punkt, hvor der kræves kørekort til lastbil.

Også kompetent på asfalt

At the End of the Day, som det hedder, er det med 100 procents sikkerhed de færreste, der kommer til at udnytte G 580’erens magiske terrænevner. Hvilket virkelig er en skam.

Forhåbentlig vil fodboldstjernerne, sheikerne og rapperne så i det mindste glæde sig over dens evner på asfalt.

For selv på de helt små og krogede landeveje opstår ikke den ringeste slinger i valsen, hvis man skulle komme til at angribe snævre sving med for høj fart. Hjulene er nærmest umulige at få til at spinne – igen fordi momentet på millisekunder transmitteres ud til det hjul, der har bedst fat i underlaget.

Man kan i det mindste håbe, at nogle G 580-ejere rent faktisk render ind i et snevejr. Jeg har ikke prøvet, men i sne vil der garanteret også skulle umådeligt meget til at bringe uro i geledderne.

Giver den mening?

Lad mig slutte i omegnen af det sted, hvor jeg startede: Om Geländewagen – G-Klassen – giver mening? Ja, det gør den. Vil jeg tillade mig at påstå.

Man kan sagtens mene, at den er stor, dum, overflødig, men som skrevet i indledningen: Hvis nu der findes købere til G-Klassen, så er det da fint at tilbyde den som elbil. G 580 EQ Technology er stadig en vaskeægte Geländewagen og prøver først og fremmest at være lige netop dét. Den er absolut en bil for entusiaster. Men med G 580 har Mercedes bare besluttet, at de i deres omstilling til el ikke vil lade sig bremse af det frelste og bedrevidende folkedyb.

Elektrisk køreglæde

De ferske elbiler, som der sandt for dyden er flest af derude, har elimineret en betragtelig del af det, der i gamle dage hed “køreglæde”. Og det er en skam.

Så G 580 EQ Technology bør sammen med de indtil videre alt for få elektriske sportsvogne, elektriske cabrioleter og andre entusiast-elmobiler ses som et soleklart udtryk for, at det faktisk kan lade sig gøre at bringe køreglæde med over på den anden side af 2035. Som er året, hvor EU ikke længere vil acceptere nye fossilbiler.

Hvis alle skal med på den tur, også petrol heads, og hvis begejstringen over at køre bil skal brede sig til så mange elbilister som muligt, så må det i nogle tilfælde accepteres, at entusiasme står højere oppe på listen end miljø, rækkevidde og forbrug.

FAKTA: Mercedes G 580 EQ Technology

Vejl. pris: 1.544.900 kr.
Edition One-pakke: 617.953 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (bil/rust): 2/0 år
Garanti (batteri): 10 år/250.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 9
Længde/bredde/højde: 462/193/199 cm
Akselafstand: 289 cm
Bagagerum + frunk: 620/1.990 + 0 liter
Vægt: 3.010 kg 
Anhængervægt: 0 kg
Batterikapacitet (netto): 116 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 468 km
Forbrug (WLTP): 3,57 km/kWh (28,0 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 200 kWh DC/11 kWh AC
Effekt/moment: 435 kW (587 hk), 1.164 Nm, firehjulstræk, fire elmotorer
0-100 km/t: 4,7 sek
Topfart: 180 km/t

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here