Hyundai vil tage kontrol over batterier

I stedet for at være afhængig af andre og måske endda af udenlandske leverandører vælger Hyundai selv at udvikle batterier til elbilerne.

Kontrol over leverancer, frihed til selv at tage beslutninger og nem mulighed for samspil mellem batterier og andre komponenter er nogle af årsagerne til, at Hyundai nu har igangsat udvikling af egne batterier og battericeller til mærkets elbiler.

Ifølge sydkoreanske medier, bl.a. The Shosun Daily, indledte Hyundai skyndsomt arbejdet, da kinesiske BYD i marts chokerede bilverdenen med et litium-ion-batteri på BYD’s egen Super e-platform med 1.000 volts-teknologi. Den kinesiske elbilgigants batteri præsterer nærmest ubegribelig ladeeffekt på op til 1.000 kW. Og dermed mulighed for på kun fem minutter at fylde strøm på bilens batteri til 400 kilometers kørsel.

For få dage siden viste BYD de to biler, som står på Super e-platformen, sedanen Han L og SUV’en Tang L.

Frygten for Kinas overherredømme

Hyundai Motor Group ser med god grund kinesernes teknologiske kunnen som en klar udfordring. Allerede i dag risikerer kinesernes teknologiske niveau at bringe Hyundais position og mulighed for fremtidig selvbestemmelse i fare. Derfor nedsatte de omgående en såkaldt task force bestående af de bedste ingeniører og en gruppe af koncernens topchefer efter BYD-opvisningen i marts.

Hyundai har i forvejen sit eget team af batteri-ingeniører. Men deres opgave er at få batterierne fra firmaets leverandører, sydkoreanske LG Energy Solution og sydkoreanske SK On, til at spille sammen med Hyundai Motor Groups elbiler, der omfatter mærkerne Hyundai, Kia og Genesis.

BYD har altid selv fremstillet sine batterier. Bl.a. Tesla producerer battericeller til Model Y og Cybertruck, og Toyota har egen batterifabrik i Japan. Tidligere i år åbnede Toyota en fabrik i North Carolina, USA, der fremstiller batterier til Toyotas hybridbiler.

Utallige fordele

Fordelene ved at have hånd i hanke med egne batterier er utallige. Hjemme-fremstillede batterier vil alt andet lige nemmere kunne tilpasses producentens egne biler. Udgifter til underleverandører minimeres. Egen-fremstilling giver kontrol over materialer og forsyningslinjer. Og ny udvikling og tilpasning sander ikke til hos eksterne leverandører, hvis de eksterne eksempelvis har ordrer fra andre producenter, som skal færdiggøres først. 

Vejen fra idé til endeligt produkt bliver kortere. Samlet set giver det en større frihed, ikke mindst økonomisk. Men investeringerne for at nå dertil er massive, og med øje på kinesernes effektivitet og nuværende udviklingsstadie har Hyundai – og alle andre bilproducenter, der ønsker at fremstille egne batterier – travlt, hvis ikke kapløbet skal tabes.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here