Senere i år begynder ladeoperatøren Ionity at opstille Europas kraftigste lynladere. Med en effekt på 600 kW lader de 300 km på otte min.
Det måtte næsten komme: Efter en strøm af nyheder om kinesiske lynladere, der leverer 1.000 kW eller endnu mere, rører en stor europæisk ladeoperatør på sig. Ionity, der ejes af bilproducenterne BMW, Ford, Hyundai, Mercedes og VW vil senere i år opstille de første lynladere med en effekt på 600 kW.
Altså langt fra så potente som de nyeste kinesiske megawatt-ladere, men stadig en fordobling af effekten fra de fleste lynladere i Europa, der som regel topper ved 300 kW.
Bringer Ionity i front
Enkelte operatører tilbyder 400 kW i dag i Europa. Senere i år vil Tesla begynde at opgradere deres nyeste V4-superchargere til 500 kW. Med 600 kW bringer Ionity sig altså i front i det europæiske kapløb om at tilbyde de hurtigste lynladere.
Selv om kineserne kan fremvise dobbelt så kraftige lynladere, er 600 kW rigeligt til selv de bedste elbiler i dag. De tager imod 350-375 kW med 800 volt-teknologi, mens de fleste elbiler med den mere udbredte 400 volt-teknologi kan kapere mellem 100 og 200 kW.
Ionitys nye superladere er da også udviklet til nuværende og kommende elbiler med 800 volt-teknologi eller mere.
Kan din elbil udnytte alle 600 kW er det teoretisk muligt at lade 300 kilometers kørsel på batteriet på mindre end otte minutter.
Kortere ladetid, større kapacitet
Fordelen ved meget kraftige lynladere er kortere ladetid for den enkelte elbilist. Det betyder samtidig, at hver ladestander kan betjene flere elbiler i timen. Det øger kapaciteten i spidsbelastninger – især langs motorvejsnettet.
Ionitys satsning på kraftigere lynladere kommer efter, at den tidligere chef for Teslas Supercharger-netværk i Europa, Jeroen van Tilburg, sidste år overtog chefstolen i Ionity.
Ionity stiller de første 600 kW-lynladere op i hovedkvarteret ved München. Efter en testperiode rulles 600 kW-laderne ud til alle de 24 lande, som Ionity i dag opererer i.