To nye Kina-biler går målrettet efter Tesla

hongqi eh5 ehs5

Hongqi EH5 og EHS5 udfordrer Tesla Model 3 og Y med moderne design og teknik – og bliver formentlig billigere, når de kommer til Danmark i år.

Hvis man overhovedet genkender navnet Hongqi, forbinder man det nok mest med en enorm el-SUV med Rolls-Royce front. E-HS9, som den kinesiske gigant hedder, udmærkede sig også med et dramatisk prisfald, men er aldrig for alvor slået an i Danmark. Måske fordi den er lige et nummer for bling-bling til et land, der mere hælder til skandinavisk minimalisme og mådehold.

Men nu er der helt andre nyheder på vej fra Hongqi, der har leveret luksusbiler til det kinesiske kommunistpartis topfolk siden 1958.

SUVen EHS5 bliver formentlig den mest populære. Hongqi lover masser af plads i den direkte konkurrent til Tesla Model Y.
12 biler inden 2030

De langt mindre pyntede EH7 og EHS7 står allerede hos danske forhandlere, og nu løfter Hongqi sløret for næste bølge i en offensiv, der tæller 12 nye biler frem mod 2030: Sedanen Hongqi EH5 og SUV-udgaven EHS5. Her er der tale om mellemklassebiler, der med en længde på 475 cm nærmest på millimeter skal konkurrere med to at verdens mest kendte og solgte elbiler, Tesla Model 3 og Model Y. 

Det ses også på designet, der er klinisk renset for alle ornamenteringerne på den Giles Taylor-designede E-HS9. Og ja, Taylor er tidligere Rolls-Royce-designer…

Altså næsten. Hongqi holder fast i den klassiske kromliste, der løber ned over motorhjelm på både EH5 og EHS5, og som vi sidst så på biler i 60erne. For Hongqi er den en designmarkør, der munder i en rød farve – Hongqi betyder ’rødt flag’ – og understreger den nære forbindelse til Kinas kommunistparti.

Kabinen er minimalistisk som hos Tesla. Hongqi EH5 og EHS5 har dog head-up display, så du bl.a. kan se hastigheden på forruden.
Lang rækkevidde – hurtig ladning

EH5 og EHS5 har netop haft verdenspremiere på biludstillingen i Shanghai. Hongqi fedter fortsat lidt med specifikationerne, men oplyser dog, at begge modeller fås med enten et 62 kWh eller 85 kWh LFP-batteri, der giver en foreløbig rækkevidde på op til 615 km efter WLTP-normen.

Lynladning sker med op til 265 kW og dermed kan batteriet – formentlig det mindste af dem – lade 10-80 pct. på blot 20 minutter. Det er særdeles hurtigt for en bil, der kører med almindelig 400 volt-teknologi og noget, som vi ser frem til at teste, når bilerne kommer til Danmark. Det gør de i sidst på året, oplyser den danske importør, Wismo Group, der også importerer alle mærkerne i Stellantis-koncernen.

900 volt på vej

Ganske interessant kommer begge biler senere med avanceret 900-volt-teknologi, der skal nedbringe lynladetiden fra 10-80 pct. til rekordhurtige 12 minutter. Samtidig øges rækkevidden til 700 km WLTP.

Begge modeller får et frunk, hvor ‘baljen’ muligvis kan tages ud.

I første omgang kommer Hongqi EH5 og EHS5 med en enkelt elmotor, der yder 210 kW (286 hk) og trækker på baghjulene.

Udstyret bliver omfattede med bl.a. trådløs Apple CarPlay/Android Auto, varmepumpe, nøglefri betjening, panorama glastag og navigation med forvarmning. Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. blindvinkel assistent, vejbaneassistent, diverse advarsler for tværgående trafik og adaptiv fartpilot.

300.000 kr.

Som man kan se på billederne, er både EH5 og EHS5 indrettet på samme minimalistiske måde som vi kender det fra Tesla. I modsætning til de større 7-modeller nøjes Hongqi også med en central skærm i EH5 og EHS5. Til gengæld bliver et stort head-up display på forruden dog standard – her distancerer Hongqi sig fra Tesla.

Næsten al betjening foregår via skærmen. Der er dog også knapper i rattet.

Mere ved vi ikke på nuværende tidspunkt. Danske priser er endnu ukendte. De større, næsten fem meter lange og bedre udstyrede Hongqi EH7 og EHS7 koster fra henholdsvis 350.000 og 390.000 kr. Vi gætter derfor på, at de mindre EH5 og EHS5 skal koste fra henholdsvis 300.000 og 340.000 kr. Det vil gøre Hongqi EH5 og EHS5  til reelle alternativer til Tesla. Og samtidig underbyde populære europæiske elbiler som VW ID.4 og Skoda Enyaq.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here