Test: Tilbage til fremtiden i MG Cyberster

biltest mg cyberster

BILTEST: Engang engelske, nu kinesiske MG vender tilbage til rødderne med roadsteren Cyberster. Der både er for meget og meget imponerende.

Hvilken bil?

MG Cyberster er verdens første seriefremstillede elektriske roadster – altså en ægte to-personers sportsvogn med stofkaleche. Den fås i to versioner: Trophy med baghjulstræk og 250 kW (340 hk) til 500.000 kr. og GT med to motorer, firehjulstræk og 375 kW (510 hk) til 550.000 kr. Begge har noget af et partytrick i ærmet: Eldrevne saksedøre, der åbner op i stedet for ud. Det ser spektakulært ud, sparer plads i en snæver p-bås og bringer Cyberster i selskab med fuldblods-sportsvogne som Lamborghini. Stofkalechen er også eldrevet og kører lynhurtigt op og ned med op til 50 km/t. En fin detalje i den danske sommer fuld af lunefulde regnbyger.

Her tester vi topudgaven GT med ekstraudstyr i form af knaldrød metallak og rødt indtræk i en kombination af kunstlæder og alcantra.

Vidste du at?

Man skal være lidt oppe i årene for rigtigt at sætte pris på mærket MG. Navnet stammer fra Morris Garages og blev grundlagt i 20erne i britiske Oxford. I perioden fra 1930 til 1972 blev MG berømt for sine sportsvogne, men økonomien haltede ofte, og virksomheden skiftede ejer adskillige gange. MG er også en del af britisk bilindustris enorme nedtur, der for MGs vedkommende endte med, at kinesiske Nanjing Automobile Group overtog de sørgelige rester af MG Rover i 2005. To år senere, i 2007 fusionerede Nanjing ind i SAIC Motor, den største, statsejede bilproducent i Kina.

Siden har kinesisk kapital genrejst MG som bilmærke, men der er meget lidt tilbage af de engelske rødder. Alle biler fremstilles i Kina, men SAIC har bevaret en lille afdeling i England, hvor knapt 70 medarbejdere står MG-importen til Storbritannien, markedsføring, design og lidt ingeniørarbejde – alt andet foregår hos SAIC i Kina.

Herhjemme importeres MG af Nellemann Group, der også importerer Kia. Sidste år solgte MG godt 1.100 biler i Danmark, hvilket gør mærket til nummer fem blandt de Kina-ejede bilmærker efter Volvo, Xpeng, BYD og Polestar.

Hvordan er førerpladsen?

Når man først er dumpet ned i førersædet – der er langt ned – sidder man umiddelbart godt i de lækre bucketsæder. Altså lige bortset fra den fuldstændig fraværende støtte under lårene, fordi selve sædet næsten er vandret og ikke kan justeres i vinkel.

Førerpladsen er domineret af hele tre skærme: To på hver side af rattet og en lidt større, central skærm i midterkonsollen. Alle skærme har adskillige menuer, man kan bladre i, og det tager ualmindelig lang tid at finde system og logik i betjeningen. Faktisk er de tre skærme med til at gøre betjeningen i Cyberster til en af de mest forvirrende, vi nogensinde har prøvet. Og det bliver ikke bedre af, at de to skærme ved rattet er delvist dækket af ens hænder. Eller at softwaren nogle gange ’lagger’.

Indtrykket er særdeles high-tech – som om førerpladsen er designet af og til en erfaren gamer. Til de fleste ture valgt vi simpelthen at lukke for så meget af elektronikken og assistenterne så muligt, åbne taget og nyde kørslen. Sådan fungerer en roadster bedst.

Hvordan opleves kabinen?

Vi har skrevet det før og bliver nødt til at gentage os selv: Kineserne er blevet vanvittigt dygtige til finish og byggekvalitet. Samlinger, overflader og materialer hører fint hjemme i langt dyrere bilmærker – MG er her på et niveau, hvor Audi ikke kan være med. Åbne-lukke mekanismen til stofkalechen overbeviser med fart og præcision, og der er overraskende meget bagageplads. Både under bagklappen og bag forsæderne. To personer kan sagtens pakke til en rigtig grand touring bilferie.

Saksedørene har vi det lidt ambivalent med. Jo, de ser spektakulære ud, når de per trykknap rejser sig som svanevinger. Men de tilfører også kompleksitet og vægt. To ting, der modarbejder roadsterens sjæl, der handler om sport, præcision og lav vægt.

Saksedørene dufter mere af supersportsvogn til discountpris, og får undertegnede – midaldrende skaldet mand – til at ligne en parodi på en midtvejskrise. Der står jo PANIK i panden på én, når dørene går op og man nærmest laver rullefald ud på fortovet…

Og hvordan bjærger man passagerer, hvis bilen ender på hovedet? Så kan du under ingen omstændigheder åbne døren og trække mennesker ud. Vi må håbe, brandsikringen er god…

Er sikkerheden i orden?

Apropos sikkerhed. MG Cyberster er endnu ikke testet af Euro NCAP, så vi kan kun gætte på, hvordan den åbne sportsvogn klarer sig i sammenstød. Vores bud er… godt.

Lige som med byggekvaliteten er Kina på rekordtid rykket op fra bunden af fjerde division til Champions League i sikkerhed. Vi har ingen grund til at tro, at det ikke også gælder for MG Cyberster. Bl.a. har den en fin detalje i form af en central airbag mellem forsæderne, der beskytter passagererne mod at støde hovederne sammen ved påkørsel fra siden. Styrtbøjler og forruderamme virker også bundsolide og tilpas høje til at de og ikke dit hoved tager skraldet, hvis bilen tipper.

Hvilket den forhåbentlig ikke gør, for med en kampvægt på den tunge side af to tons, er det ikke en bil, som tililende lige vipper rundt. Og her sender vi så igen en bekymret tanke til saksedørene. Som tililende mangler et udvendigt håndtag til, hvis de manuelt vil løfte og åbne dørene. Jeg siger det bare…

Hvordan kører den?

MG Cyberster er overraskende behagelig på asfalten. Ja nærmest venligheden selv. MG har klogeligt taget konsekvensen af de mange kg og sat undervognen blødt og tilgivende op. Her er avancerede multilink for og bag, og det sikrer præcis hjulføring og styring. Dermed er Cyberster også en tilfredsstillende oplevelse på en snoet sognevej, hvor den sluger S-kurver med en lidt tilbagelænet attitude. Men det er helt fint, for en åben bil nydes faktisk bedst på landeveje op til 90-100 km/t, hvor vinden ikke hvisler for højt og skaber turbulens i kabinen.

Kodeordet er cruising – og den disciplin mestrer MG til UG. Cyberster er ikke specielt sportslig. Snarere en komfortabel nydelse for feinschmeckeren, der sætter pris på bivejene, men ikke behøver angribe kurverne som en racerkører. Du slapper både af og bliver i godt humør bag rattet. Her fornemmer man lidt af den gamle MG-oplevelse – men på den opdaterede, moderne og emissionsfri måde.

Hvordan er motor og opladning?

Som GT har Cyberster to motorer med en samlet ydelse på 375 kW (510 hk). Det lyder af meget – og er endnu vildere i virkeligheden. Det har selvfølgelig noget at gøre med, at man er tættere på både asfalten og himlen i en åben sportsvogn. Skifter du fra comfort-mode til super sport, er det som at gå fra Bruce Wayne til Batman – fra gentleman til hårdtslående superhelt. 0-100 km/t er overstået på 3,2 sekunder – og det føles endnu hurtigere. Accelerationen kommer som et punch fra førnævnte hævner, og den bliver bare ved. Helt uden lyd. Dramaet kommer i stedet fra den voldsomme og tilsyneladende ustoppelige acceleration. Det tager næsten pusten fra én, og du gør klogt i at have flyposen klar til uforberedte passagerer…

Ved lynladeren går det mindre hurtigt. Med forvarmning af batteriet – kræver indtastning af ladestander i navigationen –  topper Cyberster ved 144 kW, men det tager hele 38 minutter at lade fra 10-80 pct. on the go.

Heldigvis er strømforbruget moderat. MG lover 5,2 km/kWh, vi nåede uden problemer 5,6 km/kWh, inklusive et par raketaffyringer og noget motorvej med 130 km/t. Det beskedne forbrug matcher oplevelser fra andre roadstere. Du søger mod landevejene, hvor du – trods superkræfterne – ofte nøjes med at cruise gennem landskabet. Det er sådan en roadster skal opleves – og det gavner rækkevidden. Du kan sagtens køre 400 km mellem opladningerne i sommerhalvåret i MG Cyberster.

Passer prisen?

Nej, den er for lav, fristes vi til at skrive. At MG, der sidste år ikke ville samarbejde med EU om indblik i den kinesiske statsstøtte og derfor endte med en rekordhøj straftold på 43 pct., kan sælge en plus 500 hestekræfters roadster med alt i udstyr til 550.000 kr. er simpelthen vildt.

Det må være et strategisk valg og en hyldest til den britiske sportsvognshistorie, for tænk på, at en roadster sælges i små oplag og dermed er sværere at tjene penge på.

Det er så dit held, hvis du er på udkig efter en elektrisk sportsvogn med charmeklud. Vi har svært ved at se det store værditab, så er du i markedet – så køb. Cyberster er ikke for alle, men vi tør godt give den et wild card til måske at blive en eftertragtet samlerbil en dag. Kombinationen af elbil, roadster, vilde præstationer, høj byggekvalitet til lav pris pakket ind i et – grundlæggende – meget vellykket design, er unik.

Er der alternativer?

Egentlig ikke – og da slet ikke elektrisk.

Nærmeste konkurrent er faktisk Maserati GranCabrio Folgore. Her er tale om italiensk, elektrisk fuldblod med hele 761 hk og en vanvittig 0-100 km/t tid på 2,8 sekunder, men så er prisen også heftige 2.415.000 kr. Og så har den ikke engang saksedøre…

I den anden ende vil vi nævne en old school favorit: Mazda MX-5 med 1,5 liters fire-cylindret sugemotor med 132 hk og seks manuelle gear til 313.500 kr. Stadig en formidabel køreoplevelse, men tiden rinder langsomt ud for fortidens fossile sportsvogne. Her peger MG Cyberster fremad.

Konklusion:

For: Power, køreglæde, komfort, stærk pris.
Imod: Kompleks betjening, ladetid, (over)vægt.
Hvilkenbil siger:

Cyberster er for tung, for kompleks og for ulogisk at betjene til at være den elektriske roadster som purister med styr på historien drømmer om. Men for drengerøve i alle regnbuens farver med hang til Lamborghini-døre, gamer-betjening og en acceleration, der kan få vennerne til at grine hysterisk, er Cyberster årets tilbud. Prisen bør ryste konkurrenterne – tilsvarende biler koster mindst det dobbelte. Det udløser den femte stjerne.

FAKTA: MG Cyberster GT Performance 

Vejl. pris, inkl. lev.: 550.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 7/7 år – 150.000 km
Garanti, batteri: 7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 4
Antal airbags: 4 + centerairbag
Forbrug: 5,2 km/kWh
Forbrug i test: 5,6 km/kWh
Længde/bredde/højde: 456/211/133 cm
Bagagerum: 249 liter
Køreklar vægt: 2.060 kg
Batteri: 77 kWh (netto)
Rækkevidde (WLTP): 443 km
Ladeevne: Op til 144 kW DC/11 kW AC
Opladningstid: 
38 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 7,1 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Motor: To elmotorer, en på hver aksel
Effekt: 375 kW (510 hk)/725 Nm
0-100 km/t: 3,2 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr:

Klimaanlæg, adaptiv fartpilot, navigation, bluetooth, nøglefri betjening, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, blindvinkelassistent, skilteassistent, p-sensor for og bag, bakkamera, 360 graders kamera, el-drevet stofkaleche, eljusterbare sæder m. varme, 20-tommer alufælge, læder-alcantara indtræk, eldrevne saksedøre, elektronisk differentiale, multilink hjulophæng for og bag, forvarmning af batteri ifm. navigation, Apple Carplay og Bose lydanlæg. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 8.000 kr.
Rødt interiør: 4.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here