Danske Citroën-ejere får kørselsforbud

citroën airbags

Dramatisk udvikling i airbag-sag: Citroën kræver nu, at danske Citroën-ejere lader bilen stå – defekte airbags er livsfarlige.

Sagen om potentielt livsfarlige fejl på airbags i alle Citroën C3 og DS3 fremstillet mellem 2009 og 2019 tager torsdag aften en dramatisk drejning.

I går sagde den danske Citroën-import, Wismo Group, til Hvilkenbil, at der ikke var grund til bekymring for danske ejere af de berørte biler. Årsagen til dén melding var, at Citroën angiveligt skelner mellem hvilke temperaturer airbags udsættes for. Mens høje temperaturer i Sydeuropa øger risikoen for airbagfejl, skulle det modsatte være tilfældet for biler, der befinder sig et køligere klima som det danske.

Fra advarsel til forbud

Den skelnen laver Citroën ikke længere. Sidst på eftermiddagen udstedte Stellantis-koncernen, der ejer Citroën, en direkte ordre til alle ejere:

”Ejere af disse biler vil hermed øjeblikkeligt blive oplyst om, at de skal stoppe med at køre i deres bil og kontakte deres værksted med henblik på den nødvendige reparation, der vil være gratis.”

Hvilkenbil har spurgt den danske Citroën-importør, hvordan man forholder sig til fabrikkens kørselsforbud, herunder om man kan hjælpe med kundebiler. I Danmark drejer det sig om mindst 7.000 Citroën C3-ejere. Hertil kommer et ukendt antal DS3-ejere.

En anden udfordring er, at Citroën i Frankrig ikke har juridisk bemyndigelse til at udstede kørselsforbud i Danmark. Det kan kun Færdselsstyrelsen – og det er ikke sket i skrivende stund.

Ikke alle reagerer på tilbagekaldelse

Tilbagekaldelsen af de berørte biler har været i gang længe, både i Danmark og resten af Europa.

I går fortalte den danske importør, at ikke alle ejere reagerer på tilbagekaldelser.

”Det er ærgerligt, da kampagnerne er iværksat for at varetage kundernes sikkerhed og tryghed,” sagde Hanne Langsig Sørensen, Head of Group PR for Wismo Group, den danske Citroën-importør.

Sagen rullede for alvor, da en 37-årig fransk kvinde blev dræbt 11. juni. I forbindelse med et sammenstød blev hendes Citroën C3s airbags udløst med større kraft end nødvendigt og kvinden blev dræbt af metalrester fra den defekte airbag.

Den franske kvindes Citroën var blevet tilbagekaldt, men brevet kom retur på grund af forkert adresse.

Det var det andet kendte dødsfald i Frankrig i forbindelse med de defekte airbags.

Årelang skandale

Sagen om de defekte airbags trækker tråde tilbage til den japanske producent Takata og den største produkt-tilbagekaldelse nogensinde i bilindustrien.

Det skønnes, at Takata har produceret op mod 100 mio. airbags, hvor sprængladningen, der udløser airbaggen med tiden kan nedbrydes og blive ustabilt. I værste fald – som det seneste tilfælde med den franske kvinde – udløses airbaggen med dødelig kraft.

Globalt er mindst 27 dødsfald knyttet til det, der i dag kendes som Takata-skandalen, og som sendte den japanske virksomhed ud i konkurs.

Siden 2017 har adskillige bilproducenter – ikke kun Citroën – arbejdet på at identificere og udskifte defekte airbags.

Hvilkenbil følger løbende op på sagen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here