Ansete amerikanske Consumer Reports beretter om "ekstraordinært mange problemer" i Volvos elektriske topmodel EX90.
"I dens nuværende form minder EX90 om det, vi har oplevet, når vi har kørt biler fra start-ups som Fisker og Vinfast."
Sådan lyder magasinet Consumer Reports' meget lidt flatterende dom over Volvo EX90, der også beretter om "ekstraordinært mange problemer" med mærkets elektriske topmodel.
Consumer Reports er blandt de mest toneangivende bilmedier i USA og er både berømt og berygtet for at "make or break" specifikke bilmodeller i deres grundige tests.
Køber biler til test
CR, som magasinet kaldes blandt kendere, adskiller sig også ved at købe de biler, som magasinet tester. Det giver tid til langvarige testkørsler og fjerner enhver tvivl om uvildighed, fordi bladet hverken låner biler af bilproducenter eller importører som stort set alle andre medier er nødt til.
Det gælder også den kostbare Volvo EX90, som Consumer Reports sammenligner med vietnamesiske Vinfast og dansk-amerikanske Fisker, der som bekendt er gået konkurs.
Begge mærker er berygtede for utallige problemer med især software. Efter blot 1.000 miles - 1.600 km - i deres EX90, er det også softwareproblemer, der får Consumer Reports til at tale om en bil, der ikke for alvor er lavet færdig.
Skærm går i sort
Ifølge Consumer Reports er den centrale skærm i EX90 gået i sort ved flere lejligheder, hvilket f.eks. har gjort det umuligt at betjene ventilationsanlægget. Andre gange skriver bilen: “Starting Up: Your Volvo is getting ready. This will take a few minutes" på skærmen, hvorefter det tager tre til fem minutter før bilen er klar til at køre.
Advarslen om defekt airbag har også lyst en hel uge, lige som bilens SOS-opkalds-system først fungerede efter en trådløs opdatering.
Den avancerede Lidar-rader på taget, der ligner et slukket taxi-skilt, gør foreløbig heller ikke andet end at "indsamle data" til fremtid brug.
Forlygter går ud
Consumer Reports' oplevelse af deres Volvo kommer efter at netop software-problemer har forsinket lanceringen af EX90 af flere omgange. I alt er EX90 forsinket med næsten to år. Alligevel måtte Volvo sidste sommer forberede kunderne på, at flere funktioner i bilen ikke ville fungere, når de fik deres nye biler udleveret. Først senere ville funktionerne blive aktiveret ved hjælp af trådløse 'over-the-air' opdateringer.
Forlygter, der pludselig slukkede, har også plaget Volvo EX90.
De mange software-problemer og forsinkelser af både EX90 og tidligere den mindre EX30 var en medvirkende årsag til, at Volvo tidligere i år fyrede den daværende CEO Jim Rowan.
Consumer Reports har naturligvis bedt Volvo om at kommentere på de fortsatte software-problemer med magasinets EX90. Volvo anbefalede en software-opdatering, hvilket Consumer Reports straks udførte.
Sporadisk Bluetooth-forbindelse
"Vi installerede opdateringen straks bilen kom tilbage fra forhandleren, og derefter slukkede airbag-advarslen. Men Bluetooth-forbindelsen til andre audio-enheder, radioen og andre kilder fungerede stadig ikke og uprovokerede fejlmeldinger dukker stadig op," skriver Consumer Reports' Keith Barry i magasinets artikel om Volvo EX90.
"Vi fortsætter med at overvåge, hvordan bilen præsterer, men vi synes ikke, at det handler om effektiviteten af software-opdateringerne: Hvis software-version 1.3.18 var nødvendig for at fikse de mange 'nisser' vi har oplevet, så skulle EX90 ikke have været til salg før 1.3.18 var klar og installeret," lyder Consumer Reports' foreløbige dom over Volvo EX90.
Hvilkenbil testkører Volvo EX90 i denne uge. Foreløbig har vi også oplevet sporadisk Bluetooth-forbindelse, men skærmen er ikke gået i sort.
Vi vender tilbage med en komplet test om kort tid.