Video: Elbiler er nu så hurtige, at en Kia EV 6 GT giver den otte gange dyrere Ferrari Purosangue baghjul i et drag-race.
Kan en elektrisk Kia køre fra en 12-cylindret Ferrari i et dragrace? Det spørgsmål burde være nemt at besvare med et rungende nej, når man ser på de rå specifikationer.
Ferrarien er den 12-cylindrede crossover Purosangue med 725 hk og en vægt på 2.033 kg.
Elbilen er en Kia EV6 GT, der med lidt god vilje og fedtede brilleglas minder lidt om en Purosangue, men med færre hestekræfter (650 hk) og højere vægt (2.215 kg). Og nå ja, så er Kia nærmest en billig discountbil i dette selskab til 500.000 kr., mens en Purosangue koster otte gange så meget - fire mio. kr. Skal du også have danske nummerplader på Ferrarien løber den op i 7,5 mio. kr. Det er 15 gange mere end den sydkoreanske opkomling...
Umage par
Britiske Carwow satte ikke desto mindre det umage par stævne til et hurtigt dragrace. Den slags gør Carwow-værten Mat Watson ofte - og ofte med overraskende resultater.
Overraskende må man også kalde udfaldet af dette stævnemøde. For den potente Purosangue med den 12-cylindrede sugemotor har en officiel 0-100 km/t på 3,3 sek. mod Kia EV6 GTs på 3,5 sekunder.
Men som de siger i racing: "When the flag drops, the bullshit stops."
Ferrari ser kun baglygter
Ferrari Purosangue er en respektindgydende fartmaskine fra verdens mest berømte sportsvognsmærke. Alligevel ser den aldrig andet end baglygterne på Kia EV6 GT. Ikke alene lægger den sydkoreanske elbil hurtigere fra land, der øger også afstanden til Ferrarien på vej ud af dragstrippen.
Carwow gentager racet flere gange. I andet forsøg kommer Ferrari Purosangue lige så hurtigt ud af startblokken som Kia EV6 GT. Blot for at se den sydkoreanske familiebil trække fra umiddelbart efter.
Kunstige gearskift forsinker Kia
En enkelt gang lykkes det dog Ferrari at vinde dragracet. Det sker, da Mat Watson slår det køreprogram til, der simulerer, at Kia'en har en forbrændingsmotor, inklusive kunstige gearskift. De ellers hurtige gearskift koster akkurat tid nok til, at Ferrarien kan tage en enkelt sejr. Og så kan man jo fundere over, at der skal gammeldags gearskift fra en fossilbil til at slå en moderne elbil.
Netop her ligger forklaringen på, hvordan en relativt billig elbil kan give en potent 12-cylindret Ferrari baghjul.
Selv om Kia EV6 GT har 75 hk færre end Ferrari Purosangue, leverer de to elmotorer alle deres kræfter fra 0 omdrejninger. Kia'en har altså alle kræfter til rådighed i samme splitsekund Mat Watson træder på speederen. I Ferrarien derimod, skal sugemotoren først op i flere tusinde omdrejninger, før den begynder at levere alle sine monsterkræfter.
Ferrari snyder på vægten
Elmotorer har en anden fordel: Antispin-systemet kan korrigere kræfterne mange gange hurtigere end i en bil med forbrændingsmotor. Det sikrer, at alle kræfter sendes ned i asfalten og giver Kia'en det optimale afsæt.
Endelig viser det sig, at Ferrari Purosangue faktisk vejer stort set lige så meget som Kia EV6 GT. Selv om Ferrari opgiver en vægt på godt 2.000 kg., har amerikanske Car and Driver haft Purosangue på vægten og konstateret, at den reelt vejer 2.200 kg.
Alt i alt slår underhunden altså den beundrede forhåndsfavorit - endda med usvigelighed sikkerhed og uden nævneværdig elektrisk eller mekanisk anstrengelse.
Eksempel på store forandringer
Og hvad kan vi så bruge det til? Nok mest underholdning - og måske endnu en ophedet diskussion mellem tilhængere af den ene og den anden biltype. Vi hører allerede Ferrari-tifosi tale højlydt om, at den stejlende hingst ville komme først, hvis racet også indeholdt sving...
Her og nu er det lille dragrace mellem Kia og Ferrari nok bare endnu en smagsprøve på, hvilke enorme forandringer af både biler og vores opfattelse af dem, som omstillingen til elbiler kommer til at medføre.
Se selv i videoen her: