VW afslører SUV-udgaven af elbilen ID. Polo, der får navnet Cross og vender tilbage til klassiske VW-dyder som ikonisk design, fysiske knapper og fed finish.
VW er ved at genvinde positionen som Europas stærkeste bilmærke. Efter en shaky omstilling til elbiler præget af software-udfordringer, har den tyske bilgigant langsomt men sikkert fået styr på teknologien og gang i salget. Og det i en grad, så VW-familien her i 2025 er blevet den største leverandør af elbiler. Ikke bare i elbil-begejstrede Danmark men i Europa generelt. Teslas dominans er brudt.
Betydningen kan dårligt undervurderes. Elbiler er fremtiden, og her flexer VW musklerne på biludstillingen IAA, der åbner i morgen i München. Her står ikke alene den kompakte ID. Polo, som VW afslørede forleden, men også SUV-versionen ID. Cross som VW nu tyvstarter med her søndag eftermiddag.
Produktionsklar
VW kalder ganske vist ID. Cross for en konceptbil, men bortset fra showbilens enorme 21-tommer hjul ser bilen 100 pct. produktionsklar ud. Læg især mærke til de almindelige håndtag, der gør op med forestillingen om, at elbiler skal have indfældede håndtag uden luftmodstand. Hvorfor det siger meget om VW’s nye elbiler, vender vi tilbage til.
Når både ID. Polo og ID. Cross Concept er så vigtige, skyldes det, at de tilhører miniklassen. Altså biler lige omkring de fire meter – ID. Cross er 416 cm lang – der ofte er den bedst sælgende bilklasse i Europa.

For elbiler er klassen måske endnu mere vigtig. Indtil nu har elbiler typisk været en klasse eller to større. Først nu kommer de lidt mindre elbiler, som endnu flere bilkøbere har råd til. Det gælder også i Danmark, hvor den bedste og mest populære elbil i miniklassen har gode chancer for at tage titlen som Danmarks mest solgte bil.
”Bedste nogensinde”
VW-chefen Thomas Schäfer er da også oppe på den helt store klinge i forbindelse med afsløringen af ID. Cross:
"Lige fra begyndelsen var mit mål at skabe den bedste version af Volkswagen-mærket nogensinde. Den næsten produktionsklare konceptbil ID. Cross viser, at vi nu virkelig leverer – med et nyt design, mange teknologier, der tidligere kun blev tilbudt i større biler, forbedret betjening og kvalitet – og endelig igen det "rigtige" navn. Med denne nye Volkswagen-generation lever vi nu op til vores løfter".
”Hemmelig sauce”
Bag de store ord ligger en række nyheder, der skal få endnu flere forbrugere til at stige på VW’s el-vogn.
Det begynder med designet. Modsat VW’s nuværende ID.-elbiler, ligner ID. Polo og ID. Cross Concept folkevogne, som vi kender dem: Med stringente streger og et både solidt og enkelt udtryk. De nye ID.-modeller råber ikke elbil, men ligner bare nye fortolkninger af VWs velkendte design.

"Vi kalder vores nye designsprog 'Pure Positive'. Den er baseret på vores tre designmæssige hjørnesten: stabilitet, sympati og den hemmelige ’sauce’, og det vil være kendetegnende for alle nye Volkswagen i fremtiden. Linjerne og de kraftfulde overflader på ID. Cross Concept er rene og klare. De former en SUV, der er en trendsætter, ikke en trendfølger, og en, der overfører mærkets identitet til fremtiden," forklarer VW’s designchef Andreas Mindt.
Fysiske knapper og greb
En vigtig del af det nye, ’gamle’ designkoncept er, at VW’s elbiler skal være nemme at bruge. Derfor vender ID. Cross tilbage til klassiske dørgreb, der er nemme at tage fat i.
Filosofien fortsætter indvendig med langt flere fysiske knapper til betjeningen end VW’s tidligere så udskældte ’haptiske’ knapper, der både kunne swipes og trykkes på. Nu får vi ’rigtige’ knapper i rattet, en klassisk drejeknap til lyd og en hel stribe af genvejstaster under den 13-tommer store infotainmentskærm.
VW har også lyttet til den massive kritik og genindfører det gode princip om fire knapper til fire sideruder. Det er altså slut med først at vælge, om man vil aktivere de forreste eller bagerste sideruder. Tak for det VW – fornuften har sejret.
Bløde stoffer
Finish og kvalitetsoplevelse får også et stort løft. ID.3 og ID.4 har nærmest fremstået lettere rustikke, men ID. Cross – og formentlig også ID. Polo – får nu bløde stoffer på instrumentpanel og dørsider.
Pladsen skal også være mere gæstfri. Som elbil har ID. Cross hjulene skubbet helt ud i hjørnerne, hvilket giver 260 cm mellem akslerne. Alt andet lige bør det give god plads på bagsædet.
Fra bag- til forhjulstræk
Bagagerummet tager 450 liter. ID. Polo og Cross står på VW’s nye MEB+ platform, der bygger videre på platformen fra VW’s første elbiler, men trækker på forhjulene. På den måde har VW kunnet samle meget af mekanikken og elektronikken i fronten, hvilket giver plads til et større bagagerum. Ikke desto mindre er der også blevet plads til et lille frunk på 25 liter foran. På sigt kommer ID. Cross med en ekstra motor på bagakslen og dermed firehjulstræk.

Med MEB+ rykker ladeporten også fra bagskærmen til forskærmen som vi kender det fra Renaults elbiler.
420 km rækkevidde
ID. Cross Concept er udstyret med en overraskende kraftig elmotor på 155 kW (211 hk). Vi forventer, at produktionsudgaverne også kommer med mindre kraftige motorer på 110 kW eller endnu mindre.
VW oplyser hverken batteristørrelse eller ladehastighed, men angiver en rækkevidde på 420 km for konceptbilen. Den lidt lavere ID. Polo klarer op til 450 km. Igen forventer vi, at der kommer udgaver med mindre batterier og en rækkevidde ned til ca. 320 km.
De sidste detaljer holder VW for sig selv. Selv om vi nu får et første kig på både ID. Polo og ID. Cross, skal vi nemlig ind i 2026 før bilerne er klar til salg. Det sker i løbet af efteråret. Først da kender vi priserne. Et realistisk bud er godt 200.000 kr. for en basisudgave af ID. Cross med et lille batteri og kortere rækkevidde end den 420 km, som VW opgiver for konceptbilen.
Kan VW holde prisen nede, er der gode chancer for, at vi i dag ser en kommende bestseller på det danske bilmarked.
VW ID. Cross konceptbil
Drivlinjeopbygning | MEB+, forhjulstræk |
Motoreffekt | 155 kW / 211 HK |
Rækkevidde | op til 420 km (WLTP) |
Tophastighed | 175 km/t |
Længde | 4.161 mm |
Bredde | 1.839 mm |
Højde | 1.588 mm |
Akselafstand | 2.601 mm |
Bagageplads | 450 l + 38 l under bagsæde + 25 l frunk |
Belastning på krog | 75 kg |
Anhængervægt (maksimalt) | 1.200 kg (med bremser) |