Kinesiske bilmærker overhaler europæiske konkurrenter i ny crashtest. Ifølge FDM er det et wakeupcall for bilproducenter som BMW og Citroën.
Man skal ikke mange år tilbage i historien, før crashtest af kinesiske biler var en gyserfilm af krøllet metal og forvredne crashtest-dukker.
Sådan er det ikke længere. Nu hører selv nye kinesiske bilmærker til blandt de biler, der slipper bedst fra mødet med muren i den stadigt skrappere Euro NCAP crashtest. Omvendt overrasker flere europæiske bilmærker negativt med sjusk og fedtede fravalg af vigtigt sikkerhedsudstyr i selv velrenommerede bilmodeller.
Erfarne mærker snubler
Udviklingen understreges i efterårets første Euro NCAP-test, der tæller hele 17 biler.
Alle seks biler fra kinesiske bilmærker kører hjem med de maksimale fem stjerner. Til gengæld snubler modeller fra erfarne, europæiske mærker som BMW og Citroën og må nøjes med fire stjerner. Samme skuffende resultat scorer de tekniske identiske Toyota Urban Cruiser og Suzuki e Vitara, der er udviklet af Suzuki og bygget i Indien.

”Kina imponerer virkelig i disse år med velbyggede biler og med samme høje sikkerhed i alle udgaver. Omvendt differentierer mange europæiske bilmærker typisk sikkerheden på tværs af udstyrsniveauer. Argumentet lyder, at forbrugerne ikke vil betale for høj sikkerhed, men sådan bør det ikke være. Forbrugerne har krav på samme gode sikkerhed, uanset hvilken udgave af en bil de køber,” siger bilteknisk redaktør i FDM og medlem af Euro NCAP Søren W. Rasmussen.
”Wake-up call”
Ifølge FDMs Søren W. Rasmussen bør den seneste crashtest få vækkeurene til at ringe hos flere af de ’gamle’ bilproducenter.
”De europæiske bilmærker er i hård konkurrence med de kinesiske, og de er ved at blive overhalet på sikkerheden. Derfor bør en test som denne være et wakeupcall for de europæiske bilproducenter,” siger han.
Selv det tyrkiske bilmærke Toggs to bilmodeller scorer fem ud af fem stjerner i crashtesten.
Ukendt mærke imponerer
Et af testens kinesiske bilmærker, som lige frem imponerer, er det nye mærke Firefly (foto øverst), der er kinesiske Nio’s ”billigmærke”.
Første model hedder blot Firefly, og lander i Danmark inden længe. Den kompakte Firefly, der er lidt større end Renault 5, opnår samlet et af de hidtil bedste resultater i en Euro NCAP crashtest.
Også den tilsvarende BYD Dolphin Surf, der er en af Danmarks billigste elbiler, opnår fem stjerner.
”Firefly ligner allerede en meget interessant bil. Hvad angår sikkerheden vinder den på knockout over testens øvrige 16 biler. Kollisionssikkerheden er det bedste vi endnu har set, og alle sikkerhedssystemer er standard og virker overbevisende godt. Helt så godt klarer BYD Dolphin Surf sig ikke. Bilen mangler blandt andet en airbag mellem fører og forreste passager, samt en nødbremse når den bakker. Resultatet er dog stadig til fem stjerner,” forklarer Søren W. Rasmussen.
Skuffet over BMW og Citroën
Selvom fire Euro NCAP-stjerner i dag ikke er noget decideret dårligt resultat, er der alligevel grund til at være skuffet over resultatet for den nye BMW 1-serie og Citroën C5 Aircross, mener Søren W. Rasmussen.
”BMW 1-serien er langt hen ad vejen en meget sikker bil, men noget så basalt som den grundlæggende kollisionssikkerhed for fører og store passagerer er alligevel ikke til fem stjerner. Det er den til gengæld på Citroën C5 Aircross. Også selvom Citroën skuffende nok har sparet airbaggen mellem dem to forreste sæder væk. Dertil virker bilens nødbremse under niveau, og derfor må den også nøjes med fire stjerner,” siger han.
At de europæiske bilmærker sagtens kan lave sikre biler, viser testen af de opdaterede udgaver af Audi Q4 e-tron og VW ID.Buzz. Begge biler kører alle fem stjerner hjem uden problemer. Læs mere på euroncap.com
Euro NCAP crashtest september 2025
5 Euro NCAP-stjerner
Aion V
Audi Q4 e-tron
BYD Dolphin Surf
Exlantix ES
Firefly Firefly
Hyundai Ioniq 9
IM IM6
Lynk & Co 08
Mini Aceman
Mini Cooper
Smart #5
Togg T10F
Togg T10X
Volkswagen ID.Buzz
4 Euro NCAP-stjerner
BMW 1 Serie
Citroën C5 Aircross
Suzuki eVitara
Toyota Urban Cruiser