De ligner lyssværd fra Star Wars-film, men Hyundais designchef har ”set nok” af tværgående LED-lygtebånd på moderne biler.
Har verdens bildesignere set for meget Star Wars?
Det kunne være forklaringen på, hvorfor snart sagt alle nye biler kører rundt med et smalt, tværgående LED-lygtebånd, der ligner de lyssværd som Luke Skywalker og de andre Jedi-riddere fægter med i Star Wars.
Flot ser det ud. Både i filmen og på bilerne. Men måske er det bare blevet for meget og for almindeligt på nye biler, der er begyndt at ligne hinanden til forveksling?
På tide at sige stop
Det begyndte på elbiler som Mercedes EQE og Tesla Cybertruck. Derfra er det dryppet ned i mindre elbiler som Mercedes EQA, Hyundai Kona og VW ID.3. I en grad, så de kørende lyssværd blev en markør for elbiler. Indtil moden hoppede over i fossilbiler som VW Golf og Hyundai Staria. Hvad der begyndte som en eksklusiv designmarkør er endt som mainstream bling-bling.
Simon Loasby, designchef for Hyundai, der var blandt de første til at bruge ’lyssværd’ på bilerne, har efterhånden ”set nok”:
”Vi er ved at være der, hvor det er på tide at sige stop,” siger han til Car Magazine.
På vej ud som krom
Loasby sammenligner de tværgående lygtebånd med krom, som på rekordtid gik fra hot til not. Det samme sker lige om lidt for de tværgående LED-kørelys, forudser han.
”Det virkede dengang, men nu er det ved at være slut. Det handler også om, at de er dyre og at mange kunder slet ikke ønsker dem,” forklarer Simon Loasby.

Der er dog store forskelle i kundernes smag, erkender designchefen. I Kina er det simpelthen et must, og det er også forklaringen på, at så mange kinesiske elbiler kører rundt med de stort set samme lysbånd for og bag på bilerne. Selv Tesla er gået den vej med faceliftet af Model Y, som der stadig sælges mange af i Kina.
Hyundai har stadig tværgående lysbånd på nye modeller som Ioniq 9. Med et teknisk twist: Som andre Hyundai-modeller har Ioniq 9 et pixel-tema (foto), der hakker lysbåndene over i små firkanter. Næste trin bliver sandsynligvis at vende tilbage til separate lygter, hvilket giver bedre muligheder for at adskille lygtedesignet fra konkurrenternes. En streg er jo bare en streg, mens en lygte kan udformes på utallige måder.
Skærm med lyseffekter
Skal vi tro Simon Loasby, er der altså et langt mere spændende og varieret lysdesign på vej på fremtidens Hyundai-modeller.
Et kig på konceptbilen Concept Three giver et godt indtryk af, hvilken vej Loasby og Hyundai vil. Her er ikke noget lyssværd, men to separate LED-streger i hjørnerne med fire små firkanter i midten, som går igen i rattet på flere Hyundai-modeller.
Neden under – i stedet for en traditionel grill – sidder et lyspanel, der består af grove pixels. Det fungerer som en skærm, der kan lave forskellige lyseffekter, figurer og budskaber til medtrafikanterne. Måske endda et lyssværd, hvis man savner de lygtebånd, der snart bliver umoderne…