Firefly er det nyeste kinesiske bilmærke, der prøver lykken i Danmark. Første model er en veldesignet mini med et par indbyggede benspænd.
Tsunamien af nye og ukendte kinesiske bilmærker fortsætter med at skylle ind over Danmark.
I august blev Omoda lanceret som det 14. nye kinesiske bilmærke i Danmark. For 10 dage siden kunne Wismo Group fortælle, at de lancerer Leapmotor til november.
Dagens Kina-nyhed og kinesisk bilmærke nummer 16 i Danmark hedder Firefly, importeres af Nic. Christiansen Gruppen, kan opleves på elbilmessen i Herning i uge 43 og leveres i december.
Nio står bag
Bag Firefly står Nio, en kinesisk start-up grundlagt i 2014. Nio er især kendt for tre ting: Elbiler med ry for at være velkørende, en overraskende satsning på batteriskift og en udfordret økonomi. Nio kom ud af 2024 med et dundrende underskud på 23 milliarder kroner.
Firefly er et af de initiativer, der skal rette Nio op. Et ungdommeligt og billigere under-mærke, der vil gøre sig bemærket på design og kvalitet til prisen.

Vi har kørt første tur på danske veje i Fireflys første og foreløbigt eneste model, en fire meter lang mini med en elmotor på 105 kW (143 hk), der trækker på baghjulene og et batteri på 41 kWh, der giver en rækkevidde på 330 km. Ladetiden er meget standard. Firefly tager op til 100 kW i en lynlader og skal bruge 29 minutter på at lade 10-80 pct. Derhjemme foregår opladning med 11 kW, så 0-100 pct. er overstået på fire timer og et kvarter.
Velproportioneret og sikker
Designet er det første, man bemærker ved Firefly. Formgivning er en smagssag, men Firefly har de helt rigtige proportioner, og idéen med triple-lygter for og bag giver karakter og skiller bilen ud fra mængden. Firefly er cute, som den unge målgruppe siger.
Kabinen ligner meget af det, vi ser fra Kina: Minimalistisk indretning med to skærme, næsten ingen knapper, men også pæne materialer og en finish, der ligger i top i klassen. Firefly virker velbygget, og kan tilmed prale af at være den hidtil sikreste bil, som Euro NCAP har crashtestet. Det er både imponerende og betryggende, og et bevis på, hvor hurtigt kinesisk bilindustri har udviklet sig.
Nio tror da også så meget på teknikken, at de giver fem år/150.000 km garanti på bilen, otte år/160.000 km på batteriet og 10 år mod rust.
Masser af plads
Pladsen er også i top for en bil, der er præcist 400 cm lang. Firefly er født som elbil, og det mærkes på pladsudnyttelsen. Ikke alene er der bedre benplads på bagsædet end i den ellers vellykkede Renault 5. Bagagerummet tager over 400 liter og ude foran er der frunk med plads til 92 liter - rekord for klassen. For lige at sætte trumf på, er der også store opbevaringsrum under passager- og bagsædet.

Priserne ser fornuftige ud. 210.000 kr. for basisudgaven Select, som på ingen måde er skrabet. Klimaanlæg, adaptiv fartpilot og en lækker skærm i høj opløsning med navigation er standard. For 20.000 kr. - altså 230.000 kr. i alt - rykker du op i topudgaven Comfort, der bl.a. lægger glastag, eldrevet bagklap, trådløs mobilopladning og eljusterbare sæder med køl og massage til udstyrslisten.
Rykker og bipper
På vejen mærker man, at Nio ikke har skåret hjørner med Firefly. Der er fint multilink ophæng af de trækkende baghjul, og det er med til at gøre ‘ildfluen’ til en god køreoplevelse. Firefly sætter solidt fra ud af kurver, styrer ganske præcist og er god til at sortere ujævnheder fra.
Komforten falmer dog lidt på motorvej, hvor støj fra dæk og vind bliver mere påtrængende. Fair nok, Firefly er en mini og ikke en langturscruiser.
Roen bliver dog for alvor forstyrret, når du aktiverer bilens Autopilot-system. Her gør Firefly, som alt for mange kinesiske biler: Rykker hidsigt i rattet og bipper skingrende højt og hele tiden, når den vil advare dig mod alt fra vejstriber, medtrafikanter, uopmærksomhed og tilsyneladende en masse andre farer, som vi aldrig helt forstod. Pyha, man bliver helt stresset - heldigvis kan det meste slås fra.

Den emsige overvågning er ærgerlig, for i øvrigt virker Fireflys software og skærmbetjening til at være blandt de mere logiske og intuitive blandt Kina-bilerne. Der er lidt Tesla over betjeningen, og det er en kompliment.
En forhandler og direkte levering
Firefly har andre og større udfordringer.
Den mest indlysende er, at mærket lægger særdeles forsigtigt ud med blot én forhandler. Det bliver på Englandsvej på Amager. Næste år skal der åbnes forhandlere i resten af Danmark. Aarhus og Odense står først for. Strategien er at sælge Firefly fra selvstændige forretninger. Firefly skal altså ikke dele gulv med nogle af de mange bilmærker, som Nic. Christiansen sælger gennem store forhandlerkæder som Autohuset Vestergaard og Terminalen.
På kort sigt skal udfordringen løses ved at levere biler direkte til kunderne. Så hvis man køber en Firefly på biludstillingen i Herning i uge 43, kan man forvente at få bilen bragt hjem.
Ingen krog
Det bliver dog uden trækkrog, og det er endnu et lille benspænd for Firefly. Måske især til Danmarkspremieren i Herning - midtjyderne er kendte for deres begejstring for trailere.
Firefly har officiel Danmarkspremiere i dag. Tiden vil vise, om det lykkes for det 16. kinesiske bilmærke herhjemme at gøre sig tilstrækkeligt kendt til at klatre op ad salgsstatstikkerne.
Eller om Firefly bliver endnu et kinesisk bilmærke som Aiways, JAC, Maxus og Voyah, der ikke engang sælger 10 biler om måneden, og allerede er på vej ud i glemslen.