Lynladning: Mercedes lader med over 1.000 kW

Konceptbilen Mercedes AMG GT XX viser, at fremtidens elbiler lynlader lige så hurtigt som fossilbiler tanker – 125 kilometer på ét minut.

Det er ikke bare kinesiske elbiler, der er hurtige ved lynladeren. Mens nye Kina-biler fra Xpeng og Zeekr tager imod imponerende 400-500 kW, sætter Mercedes nu trumf på og dobler op. Konceptbilen AMG GT XX topper med en max effekt på hele 1.041 kW. Dermed taler vi for alvor lynladning, hvor effekten opgøres i megawatt – altså tusinde watt.

Bilens batteri tog nærmest øjeblikkeligt imod det enorme ’zap’ af strøm. Allerede efter et halvt sekund var den maksimale ladeeffekt på 1.042 kW opnået. Max-effekten fortsatte to et halvt minut, før ladekurven fladede ud og begyndte at falde. På ét minut blev der ladet 17,3 kWh på batteriet – det svarer til 125 kilometers kørsel i den vilde AMG GT XX med fire elmotorer og en samlet ydelse på 1.000 kW (1.360 hk).

Dermed lader konceptbilen reelt lige så hurtigt som en fossilbil tanker.

Ladekabel med væskekøling

Udfordringen er, at der stadig kun findes ganske få lynladere, der kan levere så meget strøm.

Mercedes har derfor sammen med ladevirksomheden Alpitronic udviklet en lader, der egentlig er til elektriske lastbiler, men ombygget til elbiler. Ved hjælp af væskekøling kan et almindeligt kabel med CCS-stik håndtere en strømstyrke på hele 1.176 ampere.

Brugen af cylindriske celler i batteripakken med effektiv oliekøling er også afgørende. Også 800 volt-teknologien er med til at reducere ladetiden.

Elnettet kan blive flaskehals

Erfaringerne fra konceptbilen skal bruges til at udvikle en ny generation af lynladere, der kan levere væsentligt mere strøm, end de typisk 400 kW, der er toppen i dag. Hvor meget oplyser hverken Mercedes eller Alpitronic.

Konceptbilen AMG GT XX fortæller også omverdenen, hvor meget den lader med. Det kan måske skabe ro i ladekøen...

Ladenetværket Ionity, som Mercedes er medejer af, er dog på vej med 600 kW-lynladere. Kinesiske BYD vil sætte megawatt-ladere med 1.000 kW i kablerne op i Europa – i første omgang hos udvalgte forhandlere.

Begrænsningen bliver tilsyneladende hverken laderne eller elbilerne, men derimod elnettet. Vi taler enorme mængder strøm, der skal leveres på kort tid, og det vil kræve store investeringer i elnettet, hvis alle elbiler fremover skal lynlade med megawatt.

Læs meget mere om den banebrydende konceptbil Mercedes AMG GT XX her.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Måske kan man forestille sig opstillede Bess anlæg der kan agere “bank” og levere effekt der kan modsvare behovet lokalt. Så behøver selve forbindelsen fra grid ikke at være meget stor.

  2. Som Bent skriver, kan batteribanker selvfølgelig mindske belastningen på nettet, men det virker som en ret klimatung løsning for at opnå en ladehastighed ingen har brug for. Vi bør fokusere på at oplade vores biler, når de alligevel står stille, hvilket de jo gør i 22 timer i døgnet. Titusindvis af ~5kW ladere i byerne til folk i etageejendomme ville være en bedre investering.

    Til langfart er 400-500kW mere end rigeligt. Et gennemsnitligt stop undervejs er omtrent 10 minutter. Der er ingen grund til at bilen skal lade i kortere tid end det.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here