Mad Max: Tesla blæser på fartgrænserne

Foto: Tesla Inc.

I USA introducerer Tesla en overbygning på bilernes selvkørende system. “Mad Max” har en liberal fortolkning af fartgrænser og stopskilte.

“Mad Max” er ikke kun fire dystopiske actionfilm med først Mel Gibson og senest med Tom Hardy i hovedrollen. “Mad Max” er også et gen-introduceret køreprogram hos Tesla.

Vrede Max i Tesla kan downloades og via bilens kørecomputer aktiveres, hvis den amerikanske ejer bliver træt af det afslappede “Chill” og det hverdagsduelige “Standard”, og især hvis det sporty “”Hurry” ikke rækker.

“Mad Max” blev første gang nævnt af Tesla-direktør Elon Musk i 2018. Nu er “Mad Max” igen tilbage i USA med en opdatering. Den tillader overskridelse af fartgrænserne, accepterer, at bilen triller forbi fuld stop-skilte, og giver lov til at foretage aggressive vognbaneskifter.

Opdateringen af Teslas Full Self Driving (FSD), der er et autopilot-system, vil – når det kommer fra det nuværende niveau 2 til niveau 4 – gøre Teslaer 100 procent selvkørende. Ifølge Elon Musk vil niveau 4 blive tilgængeligt “i den nærmeste fremtid”. Et løfte, han har gentaget adskillige gange og første gang gik ud med for syv år siden.

Allerede i 2016 hævdede han, at en Tesla i 2017 selv ville kunne køre fra Los Angeles til New York.

Begejstrede Tesla-ejere

Tesla gjorde opdateringen FSD v14 tilgængelig for godt en uge siden. Den første i over et år. Opdateringen indeholdt køreprogrammet “Sloth Mode” – sloth betyder dovendyr – der, som navnet antyder, sænker Teslaens tempo. FSD v14 blev hurtigt fulgt af FSD v14.1.2, og her dukkede “Mad Max” op.

Tesla Mad Max
Mad Max bliver det fjerde køreprogram i Tesla - og overholder bevidst ikke færdselsreglerne.

Tesla ledsager “Mad Max”-opdateringen med ordene: Introduced new speed profile MAD MAX, which comes with higher speeds and more frequent lane changes than HURRY.

Inden systemet havde været tilgængeligt i et døgn, havde adskillige Tesla-ejere uploaded videoer. F.eks. på ilovetesla.com – hvor de har optaget deres opdaterede Teslaer ikke kun køre hurtigere end tilladt og ikke kun skifte vognbane mere aggressivt, men også passere stopskilte uden at standse op – kaldet Rolling Stop

I en video kan man f.eks. se, at når personen bag rattet af Teslaen skifter køreprogram fra “Standard” til “Mad Max”, øges hastigheden fra de lovlige 65 mph (105 km/t) til 80 mph (129 km/t).

Søgelyset mod Musk

At Tesla har valgt at gøre “Mad Max” til en mulighed i USA, undrer flere iagttagere. De nationale trafikmyndigheder i USA, NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), har i flere tilfælde haft det kritiske søgelys rettet mod Elon Musk og Tesla. 

I januar i år åbnede NHTSA efter rapporter om fire ulykker en efterforskning af 2,6 mio. Teslaer for at tjekke, om deres selv-parkerende evner var gode nok. I oktober 2024 åbnede NHTSA en undersøgelse af 2,4 mio. Teslaer udstyret med FSD-software efter fire indrapporterede kollisioner, en af dem med dødelig udgang.

I december 2023 måtte Tesla tilbagekalde over to mio. biler i USA i forbindelse med kontrol af opdateret software til bilernes adaptive fartpilot.

Netop NHTSA var et af målene for Elon Musk, da han i de første tre måneder af USA’s præsident Donald Trumps embedsperiode var hyret som oprydder i den offentlige administration. 

Om det lykkedes Musk – inden han ragede uklar med Trump – at stække NHTSA i så høj grad, at myndigheden ikke længere har muskler til at vurdere og standse tiltag som “Mad Max”-programmet, hvis det er i strid med lovgivningen, vil den kommende tid vise.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here