Der mangler stadig ladestandere i de store danske byer

Der er stor forskel på danskernes adgang til ladestandere. De største danske byer med mange lejligheder har færrest ladere til elbiler.

Det kan stadig være en udfordring at oplade sin elbil i Danmark. Især hvis du bor i lejlighed i en større dansk by. Det viser en ny undersøgelse foretaget af brancheorganisationen Mobilty Denmark, der samler en lang række aktører i den danske bilbranche.

Undersøgelsen fokuserer på familier med bil, der bor i lejligheder. For bilister, der bor i etageejendomme uden egen indkørsel, er god adgang til ladestandere en forudsætning for at kunne anskaffe sig en elbil. Derfor er kommunernes mobilitetspolitik helt afgørende for danskernes muligheder for at træffe grønne bilvalg og dermed fremme omstillingen til mere miljøvenlige elbiler i lokalområdet.

“En god ladeinfrastruktur er helt afgørende for, at udviklingen af elbilismen kan fortsætte sin kurs i Danmark. Grønne ambitioner kræver handling, og kommunalvalget i 2025 er en oplagt anledning til at gøre status på den lokale udvikling og diskutere, hvordan kommunerne kan skabe de bedste rammer for grøn mobilitet,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Store regionale forskelle

Der er stor forskel på lademulighederne i de enkelte kommuner. Mens nogle kommuner har en høj dækning med mere end 350 ladestandere pr. 1.000 familier med bil i etageejendomme, ligger andre i den modsatte ende af skalaen med kun omkring 30–35 ladepunkter pr. 1.000 familier. 

Resultaterne afhænger i høj grad af, hvor udbredte etageejendomme er i området, men viser også tydeligt, at boligtypen spiller en central rolle for behovet for offentlige ladestandere.

“Det er vigtigt for familier, der ikke har mulighed for at opsætte et privat ladestander, at der findes en velfungerende offentlig ladeinfrastruktur. Et grønt bilvalg er ikke en reel mulighed for disse familier, hvis infrastrukturen ikke er tilstrækkeligt udbygget. I nogle områder er behovet for offentlig ladeinfrastruktur større, og den kommunale planlægning bør derfor i endnu højere grad tage udgangspunkt i boligstrukturen, så elbilen bliver et realistisk valg for alle, uanset hvor man bor,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Danske øer ligger i top

Nærlæser man analysen, skal mange bilister ikke overraskende deles om relativt få ladestandere i tæt befolkede kommuner med mange etageejendomme som København, Frederiksberg, Aarhus, Rødovre, Gentofte og Odense.

Omvendt er der forholdsvis mange ladestandere i mere tyndt befolkede kommuner som Billund, Middelfart, Tønder og Ringkøbing-Skjern.

Danske øer som Samsø, Fanø, Læsø og Ærø ligger helt i top, når det gælder om at tilbyde gode opladningsmuligheder for de lokale elbilister.

Se overblikket over kommunernes offentlige ladeinfrastruktur her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here