Vitara var engang Suzukis topsælger. Nu gør navnet comeback på en bil, der er grundlæggende forandret – til det bedre, mener hvilkenbil’s redaktør Jens Velling.
Suzuki Vitara er tilbage. Ikke som den barske offroader, der af flere omgange var Danmarks suverænt mest solgte SUV, men som en mindre, mere letfodet crossover født med forhjulstræk. Du kan stadig udstyre Vitara med terrængående firehjulstræk, men den stive chassisramme, den høje vægt og de lidt lastbilagtige køreegenskaber er fortid.
Og tak for det. Personligt har jeg altid undret mig over, at så mange danskere orkede at køre i en ægte offroader i et land, der er plastret til med asfalt, og hvor nationens højdepunkt befinder sig sølle 170 meter over havoverfladen.
Det handlede selvfølgelig om stil. For den oprindelige Vitara havde den helt rigtige macho-udstråling, der gjorde dig til villavejens svar på Indiana Jones. Læg hertil den høje siddeposition, der både giver overblik og en fornemmelse af usårlighed, og du har forklaringen på, hvorfor mange bilkøbere så stort på komfort, brændstoføkonomi og driftsomkostninger og i stor stil valgte en biltype, som de dybest set ikke havde brug for.
I 2007 satte en afgiftsomlægning en brat stopper for offroadernes fremmarch. Fra den ene dag til den anden var det pludselig håbløst dyrt at køre SUV. Finanskrisen kort efter lignede det endelige dødsstød for de store biler. Nogle lagde ligefrem SUVerne for had som det ultimative symbol på hensynsløst overforbrug og miljøbelastning – selv om det nok mere var ’Vedbæk-traktorer’ som Porsche Cayenne og Audi Q7 end den mere beskedne Suzuki Vitara, der her blev tænkt på.
Nu er stemningen vendt igen. Verden vil have højbenede biler i en grad, så ethvert bilmærke med respekt for salgstallene er ved at udvikle såkaldte crossovers i alle størrelser og bilklasser.
Dog med et lille twist: Firehjulstræk og høj vægt er ikke længere god tone. En moderne SUV kalder sig helst crossover og er basalt set en almindelig personbil, der nøjes med at ligne noget, der kan være med i et Dakar-rally.
Suzuki Vitara har om nogen været igennem den forvandling. Før en rustik firehjulstrækker bygget til at trække hestetraileren gennem mudder og sand. Nu en kompakt letvægter, der næsten udelukkende sælges med forhjulstræk og selv med benzinmotor kører knapt 19 km/l. Det bedste er, at Vitara version 2.0 er sjov at køre – nærmest som en høj udgave af sin egen frække lillebror, spasmageren Suzuki Swift.
For mange andre er det bedste, at den fortsat er som snydt ud af næsen på sin forgænger. Stilen er stadig rå, kantet, rustik og macho offroader.
Det er en win-win situation. For bilentusiasten og for den stilbevidste SUV-fan. Men også for miljøet, der slipper for en pæn portion CO2 og for trafiksikkerheden, fordi vi slipper for biler med tunge, stive chassisrammer, der virker som rambukke i sammenstød.
Derfor: Velkommen tilbage til Vitara.
Læs også testen: Vitara er rå stil og rustik køreglæde