Nissan var med Leaf et af de første bilmærker med en elbil. I dag kører det ikke helt på skinner. Elbilen Micra kommer tidligst næste sommer.
(Opdateret 24. september) En lille og billig elbil fra Nissan har vi ventet på længe. Men selvom tvillingen Renault 5 E-Tech har verdenspremiere om få uger, får vi tidligst den lille Nissan Micra (billedet herover) at se næste sommer.
Forventningen har været, at den elektriske Nissan Micra skulle følge ret hurtigt efter introduktionen af Renault 5. Da de begge står på franskmændenes CMF-B EV-platform, burde et være en nem øvelse.
Den lille elektriske retro-Renault bliver genstand for motorjournalisters test i Frankrig om tre uger. Og sidste weekend i oktober i forbindelse med eCar Expo, Europas største messe for elbiler, i Bella Center i København får den danmarkspremiere.
Men Nissans kurs synes i øjeblikket mindre strømlinet, selvom markedet skriger på elbiler. I særdeleshed billige elbiler.
Siden 1999 har japanerne været alliancepartner med Renault, og de to mærker var elbil-pionerer med Leaf og Zoe. Men de seneste år har samarbejdet imidlertid været ramt af det, man kan betegne som ubalance.
I 2023 forsøgte man at skabe en form for ligevægt ved at reducere det gensidige ejerskab til 15 procent af hinandens aktier.
Nye samarbejdspartnere
Når det økonomiske fundament under store samarbejdsaftaler ændres væsentligt, ændres karakteren af samarbejdet på grund af internationale konkurrenceregler. At fastlægge de nye betingelser har taget tid, og konsekvensen har været, at både Renault og Nissan synes at skyde med spredehagl.
Begge har i hvert fald set sig nødsaget til at vende opmærksomheden andre steder hen for ikke at komme afgørende bagud i elbil-kapløbet.
Renault indledte bl.a. et intenst samarbejde med den franske virksomhed Ampere, der er specialiseret i udvikling af elbiler og software til dem. Men en planlagt aktienotering af Ampere på børsen blev ikke til noget, og Amperes rolle i Renault-familien er i dag uklar.
Renault indledte også et samarbejde med den privatejede kinesiske bilproducent Geely, som bl.a. ejer Volvo og Polestar. Geely og Renault har etableret Horse Powertrain, der udvikler hybrid-drivlinjer til mærkerne under den fælles hat.
Nissan har indgået en aftale med Honda, Suzuki og Subaru om at udvikle elbiler og software sammen. I det regnestykke ses perspektiver i Hondas samarbejde med amerikanske GM (General Motors) om netop elbiler, men også om brintbiler. Honda har desuden en joint venture med den japanske elektronik-gigant Sony om udvikling af software og elbiler.
Subaru samarbejder med Japans største bilproducent, Toyota, om elbilen Solterra, der bortset fra ganske få ting er identisk med Toyota bZ4X.
Stadig ambitiøse planer
Midt i al uroen omkring det fortsatte samarbejde med Renault lader Nissans introduktion af Micra så vente på sig.
En længe ventet afløser for Leaf baseret på konceptbilen Chill Out har man efterhånden talt om længe. Men her er der heller ikke meldt noget konkret ud.
Gryden holdes så lidt i kog med en opgraderet Nismo-version af den ganske vellykkede elbil Ariya, der deler platform med Renault Megane E-Tech. Selvom prisen endnu ikke er officiel, kan Ariya Nismo med 320 kW (429 hk) allerede nu bestilles hos de danske forhandlere. Nissan forventer at kunne levere den i begyndelsen af 2025.
Nissan vil frem mod 2026 investere 170 milliarder kroner i udvikling af nye elbiler. Japanernes overordnede plan indeholder stadig en målsætning om, at 40 procent af alle solgte biler i 2027 skal være elektriske.
For 10 måneder siden var meldingen, at man i 2030 vil være 100 pct. elektrisk med 31 biler i porteføljen. Spændende, om det holder. Uanset hvad indgår i den ligning også afløsere for storsælgeren Qashqai og for Juke.
Nissan har produktionsfaciliteter i Sunderland i England, og bilerne til det europæiske marked skal produceres der.
Af redaktionen