Dieselgate: Man tager en PC og et plasticrør…

VW har en plan: En opdatering og et plasticrør – så er ‘dieselgate’ forduftet. Det lyder så let, at Hvilkenbils redaktør Jens Velling undrer sig… 

Jens_Velling_FBS8745

Det er en fantastisk historie. Ja, havde man skrevet den for et halvt år siden, ville alle have afskrevet den som ren fantasi. Især slutningen, men det vender vi tilbage til…

Men ‘dieselgate’ er skam virkelig nok: Midt september afslørede de amerikanske miljømyndigheder VW i at have fusket med udstødningen på en række dieselmodeller for at kunne leve op til miljøkravene. Tyskerne reagerede med et hände hoch og indrømmede – vist nok – alt: Hurtigt kom det frem, at 11 millioner biler havde en slags ‘snydechip’, der fik dem til at køre et særligt, miljøvenligt motorprogram under tests – og så svine hæmningsløst og ulovligt, straks de blev sluppet løs i almindelig trafik.

Reaktionen udeblev ikke: Kursen på VW-aktier styrtdykkede som en Stuka-jager, chefer blev fyret i bundter og glansen gik af det ellers så hæderkronede foretagende. Iagttagere kaldte det ‘den største erhvervsskandale i Tyskland nogensinde’, mens analytikere mente, at de samlede omkostninger kunne løbe op i – hold nu fast – 200 milliarder kroner!

VW selv var delvist enig – og har fortsat afsat i hvert fald 50 milliarder kroner til at udbedre eftervirkningerne af skandalen.

De seneste måneder har de tyske diplomingeniører så haft travlt med finde ud af, hvordan man gør 11 millioner dieselmotorer stuerene igen. Nu har de fundet løsningen. Og hold lige fast igen – for det er stærke sager, sådan helt Olsen Banden-agtig:

Det viser sig nemlig, at de fleste af motorerne blot skal tilsluttes motortesteren på det lokale værksted og have opdateret motorstyringen. Det behøver ikke tage mere end en halv time – og er ret beset gratis for VW. Andre motorer har også brug for et lille plasticrør – en såkaldt ‘luftstrøms-omformer’ – der fordeler indsugningsluften på en måde, så førnævnte motorstyring bedre kan styre forbrændingen og dermed udstødningen.

Sådan! Keine hexerei – nur behändigkeit, som tyskerne siger, når de ordner noget i et snuptag.

For snuptag – dét må der siges at være tale om. Og hvilket belejligt ét. Ifølge VW er en opdatering og måske et plasticrør nok til at få dieselmotorerne til at overholde miljøkravene, vel at mærke uden at det forringer hverken ydelse eller brændstofforbrug.

Man kan også kalde det en ualmindelig lykkelig slutning på et mareridt. Og her er det, at undertegnede begynder at undre sig: For hvordan kan det være, at højtbetalte, højtbetroede, højtplacerede og utvivlsomt højt kvalificerede VW-ingeniører og chefer kaster sig ud i et højrisikabelt fupnummer – når de på bare et par måneder kunne have udviklet noget smart software og et plasticrør?

Jeg påstår ikke, at VW ikke har fundet en både nem, billig og effektiv løsning på et problem, der har potentiale til at ødelægge hele koncernen. Tyskerne er jo notorisk dygtige og nogle af dem er helt sikkert ekstra dygtige under pres. Men hvis det virkelig er så let og uproblematisk at få motorerne til at overholde miljøkravene, hvorfor har VW så haft behov for at snyde?

Dét vil jeg undre mig over, lige til jeg har set uvildige myndigheder måle og bekræfte, at alt, hvad der skal få VW’s største mareridt til at forsvinde med et pust, er en computer-opdatering og et plasticrør…

Læs også: Nu rammer dieselgate VW-salget

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here