Tesla Model 3 vinder titlen som Årets Brugtbil 2022. Juryen kalder den amerikanske elbil for et ’fænomen på brugtmarkedet’.
Lige godt 15 år skulle der gå, før dommerne i Årets Brugtbil-kåring var klar til at stemme en fuldt elektrisk bil ind på førstepladsen.
Men nu i 2022 tildeler juryen, der består af 14 eksperter – fra FDM, Applus Bilsyn, Dansk Bilforhandler Union og FDM foruden en række motorjournalister – Tesla Model 3 sejren foran en anden elbil, Kia e-Niro, Skoda Superb, den ligeledes fuldt elektriske BMW i3 og ‘familiebussen’ VW Touran.
Jan Lang, som er markedsanalytiker hos Bilbasen, er ikke i tvivl om, hvorfor Model 3 vinder.
”Tesla Model 3 er et fænomen på bilmarkedet, jeg har aldrig set en bilmodel dominere så meget,” siger han til Jyllands-Posten.
Generelt er jurymedlemmerne begejstrede for Tesla Model 3, bl.a. Steen Bachmann fra Bilmagasinet.
”Tesla Model 3 lever op til de høje forventninger. Den er samlet mindre nidkært end de tyske mærker, men i vores brugttest har der ikke været noget alvorligt at udsætte på mekanik, software eller kabine. Jeg stemte på den som Årets Bil i Danmark 2020 og stemmer på den som Årets Brugtbil 2022 på trods af de høje brugtpriser. Man får meget bil med høj ydelse for pengene og adgang til et suverænt ladenetværk, men vær opmærksom på forsikringspræmien,” siger han til Jyllands-Posten i forbindelse med kåringen.
Ser kun få fejl
Han bakkes op af et andet jurymedlem, Karsten Lemche, der er brugtbilekspert hos FDM. Han giver et par gode råd med på vejen.
”Tesla Model 3 er en relativt ny bil, hvor mange af bilerne stadig har fabriksgaranti. Den holder indtil fire år eller 80.000 km, så hold dig det for øje, når du kigger efter brugt bil. Generelt ser vi ikke mange fejl på Tesla Model 3, men det kan hænge sammen med, at det ordnes under garantien,” siger Karsten Lemche.
”De fejl, vi ser, er typisk relateret til samlekvaliteten af bilen, hvor døre og klapper kan ramme mod karrosseriet, og det kan give tæring over tid. Tjek også efter stenslag, da lakken er skrøbelig, og forruden ofte ses med en lille revne. Undersøg også, om glastaget er tæt, for det kan ikke repareres, men skal udskiftes, og det er en større operation. Der er også en del ejere, som har fået skiftet bærearme via garantien. Så det kan være godt givet ud at købe en bil, hvor der fortsat er fabriksgaranti,” vurderer Karsten Lemche i avisen.
Batteriet og drivlinje har otte års garanti (op til 192.000 km), men burde holde meget længere, vurderer juryen.
Begejstring hos Hvilkenbil
Også her på Hvilkenbil er vi begejstrede for Tesla Model 3. Efter testen af den dengang nyligt lancerede Model 3 i 2019, skrev redaktør Jens Velling bl.a. ”at opleve en så gennemtænkt og potent elbil giver en reel oplevelse af at køre bil version 2.0. Model 3 får andre biler til at virke gammeldags.”
Du kan læse hele testen her.
FAKTA: Tesla Model 3
Blev lanceret i USA i 2017.
Kom til Danmark i 1. kvartal 2019.
Fås i tre varianter: Standard Range, Long Range og Performance.
Fik et facelift i slutningen af 2020.
Kilde: Årets Brugtbil 2022 / Jyllands-Posten
FAKTA: Køb så ny en Tesla 3, du har råd til
Der er et enormt udbud af Model 3, der tæller mere end 800 biler. Det kommer køberne til gode.
I foråret 2021 begyndte den første import af biler solgt med tilskud i Tyskland, og det har fået udbuddet til at eksplodere.
Juryen kigger på biler, der er over to år gamle, men råder til, at man køber sin Tesla 3 så ny som muligt.
Det store udbud er især i 2021 og 2022 Model 3 Standard Range, som er importeret fra Tyskland.
Bilen fås fra 320.000 kr. for en Standard Range udgave fra 2019, der har kørt 77.000 kilometer.
For 350.000 kr. får man en årgang 2021 med kun 10.000 kørte km i den faceliftede udgave.
Den lidt mere populære Long Range fås fra 365.000 kr. i en årgang 2019 med 78.000 km på tælleren, mens man skal af med 420.000 kr. for den samme i en nyere 2021-årgang og med 15.000 km på tælleren.
De seneste måneder er brugtvognspriserne steget voldsomt, bl.a. fordi de helt nye Tesla-biler er steget over 50.000 kr. i pris. I dag koster en ny Standard Range således 453.000 kr.
Meget tyder dog på, at priserne er toppet, vurderer Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang.
”Jeg forventer, at priserne vil falde yderligere i den kommende tid,” siger han til Jyllands-Posten og kommer med dette råd:
”Jeg ville vente en måned for at se, hvad der sker med priserne, og så ville jeg vælge en slut 2021- eller start 2022-model.”
Årets Brugtbil 2022
Tesla Model 3: 145 point
Kia e-Niro: 110 point
Skoda Superb: 95 point
BMW i3: 50 point
VW Touran: 50 point
Note: BMW i3 har flere førstepladser end VW Touran, og jævnfør reglementet så placeres BMW i3 derfor foran VW Touran.
Tidligere vindere af Årets Brugtbil
2021: Hyundai i30 (2013-2018)
2020: Seat Leon (2012-2020)
2019: VW Golf VII (2013-2017)
2018: BMW 1-serie (2011-2015)
2017: Ford C-MAX (2010-2015)
2016: BMW 3-serie (2008-2012)
2015: Mercedes C-klasse (2007-2011)
2014: Honda Civic (2006-2012)
2013: Toyota Avensis (årgang 2007)
2012: Honda Accord (årgang 2009)
2011: Kia Ceed (årgang 2007)
2010: Opel Astra (årgang 2005)
2009: Ford Focus (årgang 2005)
2008: Ford Mondeo (årgang 2004)
2007: Mazda6 (årgang 2003)
2006: Škoda Fabia (årgang 2001)
Kilde: FDM.dk