Hyundai går med Google

Hyundai-Kia vil forbedre brugeroplevelse og betjening med Tesla-lignende skærm og et skift til et Android-styresystem med Google Maps.

Hyundai og Kia er blandt de bilmærker, der satser mest på elbiler – og har succes med det. Og her tænker vi ikke bare på, at Kia i sidste uge for første gang nogensinde vandt den danske Årets Bil-kåring med elbilen EV3.

Ude i den store verden er den sydkoreanske bilgigant blandt de ikke-kinesiske bilmærker, der oplever størst fremgang for elbiler.

Succesen er båret af en helhjertet satsning på omstillingen til elbiler og moderne teknologi som 800 volt, der giver meget hurtig lynladning af elbiler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. To områder, der klart adskiller sydkoreanerne fra deres mere tøvende europæiske konkurrenter.

AI og fysiske knapper

Nu fortæller den sydkoreanske bilkoncern, at bilernes software og betjening også skal have et markant løft. Fra 2026 skifter Hyundai til et Android Automotive-baseret styresystem der inkluderer Google Maps. Sammen med øget brug af kunstig intelligens skal det gøre betjeningen lettere og mere intuitiv. Hertil kommer øget brug af fysiske knapper, som Hyundai annoncerede for nylig.

Set fra et forbruger-synspunkt lyder det spændende. Fra andre mærker som f.eks. Renault, der også benytter Android Automotive og Google Maps, ved vi, at det kan være noget af det mest brugervenlige teknologi.

Denne slide, som Hyundai har vist sine investorer, giver et godt indtryk af mærkets kommende infotainmentskærm. Ligheden med Teslas ditto er slående.

Google Maps er særligt gode til præcis navigering, hurtige ’live’ opdateringer af trafikken og fremsøgning af lokationer og seværdigheder – dét, som din navigation typisk kalder for ’points of interest’. Google Maps giver typisk også adgang til andre, nyttige Google-værktøjer.

Mere moderne software skal også forbedre Hyundai og Kias ’over-the-air’ opdateringer, give adgang til flere apps og på sigt være med til at gøre bilerne selvkørende.

Skærm ligner Teslas

Hyundai røbede sine software-planer i forbindelse med en investor-dag. Her viste Hyundai også en slide af den større infotainment-skærm, som koncernen skifter til i forbindelse med det nye Android Automotive-styresystem.  

Og den er god nok: Selv når man har blinket en ekstra gang, er den nye tablet-agtige skærm som løftet direkte ud af en Tesla. Ikke bare i størrelse og form, men også i opdeling af bil-informationer til venstre og betjening til højre, og når det gælder grafik og lay-out. Kigger man godt efter, bemærker man, at Hyundais skærm endda også viser hastigheden i øverste, venstre hjørne.

Spørgsmålet er, om Hyundai dermed er på vej til at droppe det konventionelle speedometer?

Vi tror mere på, at Hyundai kommer til at kombinere den nye infotainmentskærm med et head-up display, der bl.a. viser fart og navigations-info på forruden.

Først i ny Ioniq 5

Endelig vished får vi først, når Hyundai lancerer deres nye software. Første bil, der får Android Automotive OS og Google Maps, bliver næste generation af Hyundai Ioniq 5. Den er klar i første halvdel af 2026. Herefter er det forventningen, at teknologien vil sprede sig til andre Hyundai- og Kia-modeller.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here