Facelift flytter den kompakte japanske prisbombe Mitsubishi Space Star fra anonym til selvsikker. Dansk premiere til august.
Mitsubishi Space Star kom til Danmark for et par år siden som en lidt anonym hatchback, der størrelsesmæssigt placerede sig et sted mellem mikro- og miniklassen. Teknisk kan Space Star dateres tilbage til 2012 og med et usædvanligt anonymt design lignede den forsagte japaner ikke et oplagt hit herhjemme.
Men det blev den: Gennem de sidste to år har Space Star i dén grad været med til at sætte Mitsubishi på landkortet i Danmark igen. Godt hjulpet af konkurrencedygtige priser og pænt med udstyr fra 94.000 kr., har den kompakte asiat flere gange befundet sig højt oppe på de danske salgsstatistikker.
Nu er det så blevet tid til et midtvejs-facelift. Og meget passende tilfører ansigtsløftningen Space Star et mere selvsikkert udtryk med en ‘rigtig’ kølergrill, nye lygter for og bag samt masser af krom, så den lille sællert bedre kan glimte i selskab med konkurrenter som VW Up, Peugeot 108 og Suzuki Celerio.
Faktisk strutter Space Star pludselig så meget af selvtillid, at den vokser hele otte centimeter. Det kan især tilskrives den reviderede front. Indvendig bevarer Space Star dog dimensionerne, og det er helt fint: Med en bagsædeplads, der sætter alle i mikroklassen til vægs, lever ‘plads-stjernen’ faktisk op til sit navn.
Tre eller fire cylindre
Under hjelmen fortsætter Space Star med to velkendte benzinmotorer: En trecylindret 1,0 med 71 heste eller en firecylindret 1,2 med 80 hk, der kører henholdsvis 25,0 og 23,3 km/l.
Mens plads, mekanik og ikke mindst lave priser har gjort Space Star til en sællert, har kritikken af køreegenskaberne været udtalt: Smørbløde fjedre får nemlig bilen til at understyre markant og samtidig krænge i kurver som et skib i høj søgang. Japanerne lover dog bod og bedring med faceliftet, der angiveligt strammer undervognen op og skærper styringen.
Indvendig er kabinen opgraderet med nyt indtræk samt let ændret layout af ure og betjening af ventilationsanlægget. Fra mellemste udstyrsniveau, Invite, kan multimediasystemet fremover arbejde sammen med både Apple- og Android-smartphones. Space Star bliver den første Mitsubishi, der får Apple Carplay og Android Auto.
Udstyrslisten, der i forvejen er ganske omfattende til Space Star, udvides med bl.a. bi-xenon forlygter. Til gengæld trykker alderen, hvis man ønsker sig moderne sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse eller diverse køreassistenter – den slags fås nemlig slet ikke til Space Star.
Den ansigtsløftede Space Star kommer til Danmark i august. Priserne er endnu ikke på plads, men alt tyder på, at de også i anden ombæring bliver skarpe: Den danske Mitsubishi-importør forventer nemlig at sælge i omegnen af 4.000 styk om året.
Læs også testen af Mitsubishi Space Star: Mini til mikropris