Konceptbilen CXperience er appetitvækker på Citroëns kommende flagskib med tre meters akselafstand, enorm plads og cool retro-design.
Citroën er på hjemmebane når portene om godt en måned slås op til biludstilling i Paris. Det plejer de franske mærker at fejre med nogle særligt flotte kreationer på bilernes catwalk – og Citroën CXperience ligner da også en bil, der nok skal tiltrække fotografernes telelinser.
Citroën kalder CXperience en konceptbil og vi får nok heller ikke det vovede gule læderindtræk, ’selvmordsdørene’ og 22-tommer hjulene at se på den produktionsklare udgave. Den er angiveligt klar i slutningen af 2017, hvor den både skal afløse den pensionsmodne C5 og den pensionerede C6 som Citroëns absolutte flagskib.
Historisk har Citroën særdeles stolte traditioner for at lave store luksusbiler, men med de seneste to generationer – første og anden generation af C5 – har franskmændene måttet se sig kørt agterud af især VW Passat og de tyske luksusmærker Audi, BMW og Mercedes. Det er måske derfor navnet CXperience indeholder et tydeligt hint til CX – den formskønne og avancerede topmodel, der faktisk var en stor succes for Citroën i 70erne og 80erne.
Med sit futuristiske design ude og inde og fantastiske kørekomfort var CX noget helt særligt i luksusklassen – og det skal den kommende topmodel være igen. Citroën bruger selv begrebet ’be different, feel good’ til at beskrive målsætningen om atter at tilbyde noget helt specielt – både i form af design og køreoplevelse. En del af oplevelsen bliver en ny type affjedring, der skal genskabe mærkets førerposition inden for kørekomfort.
Op til 60 km på ren el
Teknisk er CXperience yderst avanceret med en ladehybridmotor med en samlet ydelse på op til 300 hk. Batteri og elmotor er stor nok til, at du kan køre på ren eldrift i op til 60 km. Selve batteriet kan lades fuldt op i stikkontakt på 4,5 timer – eller blot 2,5 timer i en særlig hurtiglader.
Indvendig er stort set al betjening samlet i et head-up display og en 19-tommer stor trykfølsom skærm. Der er naturligvis internetadgang i CXperience og med højttalere og mikrofon indbygget i alle hovedstøtter, kan du høre musik eller tale uforstyrret mellem for- og bagsæde. Startnøglen erstattes af din egen smartphone, der ikke kun låser CXperience op, men også husker dine indstillinger for førersæde, musik og klimaanlæg.
Bagsædet får særlig opmærksomhed. Med en akselafstand på tre meter – det samme som i en Mercedes S-klasse – er der al den benplads bagude, som særligt Citroëns mange kinesiske fans ønsker sig. På vore breddegrader er det dog mere attraktivt med en praktisk stationcarversion end limousine-fornemmelser på bagsædet, så sådan en udgave skulle angiveligt også være i støbeskeen til os europæere. De ydre mål; en længde på 485 cm og en bredde på hele to meter, kan dog sagtens tænkes at overleve på den endelige udgave.
Navnet er Citroën endnu ikke klar med. Men tre lige gode bud kunne være C5, C6 eller måske et comeback til CX.
Uanset navn forventes Citroën først at vise den produktionsmodne topmodel i slutningen af 2017. Her får den følgeskab af sin søsterbil fra Peugeot, der skal afløse den nuværende 508.
Læs også: Citroën udvikler ny type affjedring