Ny platform, mere plads, turbobenzinmotorer, alt i aktivt sikkerhedsudstyr og et lidt mere afdæmpet design – alt er nyt i 10. udgave af Honda Civic.
Honda Civic har altid været en spændende ’dark horse’ i Golf-klubben. Med vekslende held og ikke mindst publikumstække har japanerne ofte turdet være anderledes i en ellers konservativ, men populær bilklasse.
Resultaterne har været svingende. Fra lettere oversete modeller til de nærmest provokerende radikalt designede 8. og 9. generations-udgaver. Det store mainstream-gennembrud er udeblevet – men Civic har altid haft en loyal fanskare, der har sat pris på lækker mekanik og markant design.
Nu afslører Honda 10. generation af Civic på biludstillingen i Paris 1. oktober. Designet er stadig ikke for de diskrete, men dog en smule mere vandkæmmet end tidligere. De helt store ændringer finder vi dog under de nypressede stålplader – nyheder, der adresserer flere af Civic’s svagheder og som får 10. generation til at ligne en model, der endelig kan sikre Civic popularitet langt ud over den allerede overbeviste menighed.
Længere og bredere
Selv om den nuværende Civic blot er fem år gammel, baseres afløseren på en helt ny platform. Længden øges med hele 13 cm, så Civic nu strækker sig over 4,5 meter. Det gør den til en af de største biler i Golf-klassen, kun overgået af Skoda Octavia.
Mere vigtigt er det, at både akselafstand og bredde øges med tre cm, mens bagagerummet fortsat er på hele 478 liter. Det tyder på endnu mere plads i kabinen – og når Honda samtidig afslører, at førersædet er sænket med 3,5 cm og får flere indstillingsmuligheder, har japanerne tilsyneladende lyttet til kritikken af den nuværende model.
Vi bliver ved platformen, hvor der – i hvert fald på papiret – er flere gode nyheder: Mens flere konkurrenter sparer og nøjes med en halvstiv bagaksel, får Civic et avanceret multilink-ophæng, der sædvanligvis er lig med mere præcise køreegenskaber.
Nødbremse og adaptiv fartpilot
Ny platform betyder også en markant opgradering af det udstyr, der kan monteres i 10. generation Civic. Honda opruster især på aktiv sikkerhed, hvor Civic – ifølge vores oplysninger – får hele arsenalet af sikkerhed og komfort som standard: Automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse med automatisk tilpasning af hastighed, bakkamera med advarsel mod tværgående trafik og et system, der rykker i rattet, hvis du er ved at køre af vejen. Alt sammen er det en del af Hondas såkaldte Sensing-pakke, der følger med alle Civic-modeller og vil gøre den til klassens absolutte duks i aktivt sikkerhedsudstyr.
Tre eller fire cylindre
Motorerne får også den store tur. Ud med de lidt træge 1,4 og 1,8 liters sugemotorer, som vi næppe kommer til at savne, og ind med to nye turbobenzin-maskiner: Henholdsvis en tre-cylindret 1,0 med 129 hk og en fire-cylindret 1,5 med 182 hk. Begge får Honda’s variable VTEC-ventilstyring, der sikrer et ekstra svirp af kraft ved høje omdrejninger. Vi kan med andre ord forvente topmoderne turbomotorer, der både har bundtræk og Honda-typisk ekstra top-effekt. Senere forventes både en diesel med en opgraderet udgave af Honda’s 1,6 oliebrænder med 120 og 160 hk samt en ekstremt hidsig R-Type udgave med over 300 hk.
Om vi også denne gang får en endnu mere praktisk stationcar-udgave, fortæller Honda endnu intet om. Derimod skulle en endnu længere sedan-udgave, der allerede kører i USA, dukke op. Med en velvoksen længde på 463 cm bliver Civic sedan en belejlig afløser for den Accord, som Honda har trukket ud af det europæiske marked.
Honda Civic den 10. ventes at nå frem til de danske Honda-forhandlere i løbet af foråret 2017.
Læs også: De 8 vigtigste nyheder i Paris